[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.DziÄ™ki temu na-uczyciel dysponuje peÅ‚nym obrazem pracy wszystkich uczniów, przy czym na ówobraz skÅ‚adajÄ… siÄ™ obok koÅ„cowych wyników nauczania także sposoby i dro-gi ich uzyskania.Jakie etapy komputeryzacji dydaktyki spoÅ›ród wymienionychw podrozdziale Informatyzacja uczenia siÄ™ reprezentujÄ… te funkcje komputera?Jak brzmiaÅ‚oby rozwiniÄ™cie tego akapitu po osiÄ…gniÄ™ciu najwyższego etapu?ZaleceniaTAK1.Pokazuj uczniom ekspertów różnych dziedzin i wdrażaj do ocenywÅ‚asnych umiejÄ™tnoÅ›ci.W zabawie tematycznej dziecko może być tym, czymzapragnie.W spoÅ‚eczeÅ„stwie droga od nowicjusza do eksperta wydÅ‚uża siÄ™, alepozostaje dostÄ™pna dla wielu uczniów.2.Postaraj siÄ™ sprawdzić, jak wielu uczniów nie osiÄ…ga zakÅ‚adanych sta-diów rozwoju poznawczego i spoÅ‚eczno-moralnego.Tym uczniom sprzyja au-tentyzm pierwotny opanowywanych czynnoÅ›ci.SchodzÄ…c ku niższym stadiom,podniesiesz ich motywacjÄ™.3.Stale dbaj o to, by uczenie siÄ™ twojego przedmiotu miaÅ‚o dla uczniówznaczenie osobiste.Chodzi głównie o walory emocjonalne ksztaÅ‚cenia: przyja-znÄ… atmosferÄ™ i poczucie rosnÄ…cej kompetencji.Poczucie obowiÄ…zku nie wystar-cza uczniom jako motywacja.4.Gdy możesz wybierać Å›rodki dydaktyczne, staraj siÄ™ o Å›rodki interak-tywne.Wprawdzie mogÄ… one spowalniać przyswajanie wiadomoÅ›ci przez ucz-niów, ale sprzyjajÄ… umiejÄ™tnoÅ›ciom i pozwalajÄ… na samodzielność, która owocujeprzez caÅ‚e życie.www.waip.com.plB.Niemierko, KsztaÅ‚cenie szkolne, Warszawa 2007,ISBN 978-83-60807-11-8, © by WAiP 2007RozdziaÅ‚ 4.Autentyzm uczenia siÄ™1425.Najcenniejsza w technologii ksztaÅ‚cenia jest indywidualizacja ksztaÅ‚-cenia.Dostosowanie treÅ›ci, formy i tempa ksztaÅ‚cenia do różnic miÄ™dzy ucznia-mi jest niemożliwe w typowym oddziale szkolnym bez nowoczesnych Å›rodkówi sprawnej komunikacji.NIE1.Nie unikaj wysokiej symulacji! DziÄ™ki symbolom, abstrakcji i teorii ludz-kość wzniosÅ‚a siÄ™ na wyżyny poznania naukowego.Chodzi jednak o to, by symu-lacja nie przekroczyÅ‚a poziomu, na którym uczniowie chcÄ… i potrafiÄ… wykonywaćczynnoÅ›ci poznawcze.2.Nie lekceważ potrzeby autentyzmu uczenia siÄ™.UczeÅ„ chce mieć po-czucie, że wykonywane czynnoÅ›ci sÄ… tymi, które wykonujÄ… eksperci, a po ichopanowaniu zbliży siÄ™ do ich kompetencji.Może nie rozumieć celu wysokiej sy-mulacji.3.Nie pozostawaj dÅ‚ugo na jednym szczeblu autentyzmu/symulacji.Ruchna drabinie symulacyjnej jest metodÄ… optymalizacji ksztaÅ‚cenia.Ani werbalizm,ani metoda prób i bÅ‚Ä™dów nie zapewni postÄ™pu wszystkim uczniom i w każdymzakresie treÅ›ci ksztaÅ‚cenia.4.Nie pozwól na przewagÄ™ materialnych czynników sytuacji dydaktycz-nej.LiczÄ… siÄ™ przede wszystkim czynniki personalne: uczniowie, nauczyciele,twórcy i konstruktorzy.To oni tworzÄ… Å›rodowisko ksztaÅ‚cÄ…ce, a nie przedmiotyfizyczne.5.Nie fascynuj siÄ™ technologiÄ… ksztaÅ‚cenia! Jej siÅ‚a nie polega na wzbu-dzaniu emocji, lecz na uÅ‚atwianiu dziaÅ‚ania ludziom.Technologia nie byÅ‚aby po-trzebna, gdyby nam nie zależaÅ‚o na skutecznoÅ›ci ksztaÅ‚cenia.Sprzyja tym, którzypotrafiÄ… jÄ… mÄ…drze zastosować.B.Niemierko, KsztaÅ‚cenie szkolne, Warszawa 2007,ISBN 978-83-60807-11-8, © by WAiP 2007Część IIKierowanie uczeniem siÄ™Nauczyciel to dobry czÅ‚owiek, pożyteczny.Prowadzimy z nauczycielem zajÄ™cia.(wypowiedz przedszkolaka)Kierowanie uczeniem siÄ™ uczniów jest trudne.Część tej trudnoÅ›cistwarza sprzeczność, jaka kryje siÄ™ w pojÄ™ciu.Uczenie siÄ™ jest czynnoÅ›ciÄ… osobistÄ…, indywidualnie zróżnicowanÄ….UczeÅ„ uczy siÄ™ dla siebie, a jedynie poÅ›rednio dla rodziców, nauczyciela,szkoÅ‚y i spoÅ‚eczeÅ„stwa.Może mieć ograniczonÄ… Å›wiadomość wÅ‚asnychcelów uczenia siÄ™, ale zawsze sÄ… one najważniejsze.Najlepiej byÅ‚oby zatem,gdyby swoim uczeniem siÄ™ kierowaÅ‚ sam uczeÅ„, nie zaÅ› jego nauczyciel.Kierowanie ludzmi oznacza sprawowanie wÅ‚adzy, to jest wywieraniena nich wpÅ‚ywu przewyższajÄ…cego ich wpÅ‚yw na kierujÄ…cego (Wojciszke,2002, s.403).Jest zatem asymetryczne i z natury autorytarne, choć zależ-ność może dotyczyć tylko części wzajemnych stosunków.Kierownik po-nosi odpowiedzialność za podwÅ‚adnych, co uzasadnia jego wÅ‚adzÄ™.Kie-rowanie uczeniem siÄ™ stanowi głównÄ… czynność dziaÅ‚ania edukacyjnego
[ Pobierz całość w formacie PDF ]