[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Frame Relay znakomicie nadaje siê do przesy³aniapakietów TCP/IP pomiêdzy oSrodkami.Linux jest wyposa¿ony w sterowniki, któreobs³uguj¹ pewne typy wewnêtrznych urz¹dzeñ Frame Relay.Je¿eli potrzebujesz szybszej sieci, która bêdzie przesy³aæ wiele ró¿nych i nietypo-wych rodzajów danych, takich jak cyfrowo zapisany g³os i wideo, to zapewne zain-teresuje ciê ATM (Asynchronous Transfer Mode).ATM jest now¹ technologi¹ sieciow¹,która zosta³a zaprojektowana tak, by zapewniæ ³atwe zarz¹dzanie, du¿¹ prêdkoSæ,ma³e opóxnienia przy przesy³aniu danych i kontrolê nad jakoSci¹ us³ug (Quality ofService QS).Wiele firm telekomunikacyjnych, które licz¹ na usprawnieniezarz¹dzania sieci¹ i jej obs³ugi, siêga po infrastrukturê sieci ATM, poniewa¿ pozwa-la ona ³¹czyæ wiele ró¿nych us³ug sieciowych na jednej platformie.ATM jest czêstou¿ywana do przesy³ania protoko³u TCP/IP.W Networking-HOWTO znajdziesz in-formacje na temat obs³ugi ATM-u przez Linuksa.Czêsto radioamatorzy wykorzystuj¹ swój sprzêt do ³¹czenia komputerów w sieæ powszechnie nosi to nazwê radia pakietowego (ang.packet radio).Jednym z proto-ko³Ã³w wykorzystywanych przez nich jest AX.25, w pewnym stopniu oparty na X.25.Radioamatorzy u¿ywaj¹ protoko³u AX.25 do przesy³ania TCP/IP, a tak¿e innychprotoko³Ã³w.AX.25, podobnie jak X.25, wymaga urz¹dzenia szeregowego, któremo¿e dzia³aæ w trybie synchronicznym lub urz¹dzenia zewnêtrznego o nazwie Ter-minal Node Controller, które konwertuje pakiety przesy³ane przez ³¹cze asynchro-niczne na pakiety przesy³ane synchronicznie.Istnieje szereg ró¿nych kartinterfejsów obs³uguj¹cych radio pakietowe mówi siê, ¿e s¹ to karty oparte na Z8530SCC.Nazwa ta odnosi siê do najpopularniejszego kontrolera komunikacyjnego u¿y-wanego do ich budowy.Dwa inne protoko³y, czêsto przesy³ane przez AX.25, to Net-Rom i Rose s¹ to protoko³y warstwy sieciowej.Poniewa¿ protoko³y te dzia³aj¹w oparciu o AX.25, maj¹ te same wymagania sprzêtowe.Linux w pe³ni implementu-je protoko³y AX.25, NetRom i Rose.AX25-HOWTO jest dobrym xród³em informacjina temat implementacji tych protoko³Ã³w w Linuksie.Dostêp do Internetu mo¿na równie¿ uzyskaæ poprzez po³¹czenia komutowane dosystemu centralnego korzystaj¹ce z wolnych, ale tanich ³¹czy szeregowych (telefon,ISDN i tym podobne).Wymagaj¹ one jeszcze innych protoko³Ã³w przesy³aniapakietów, takich jak SLIP czy PPP.Opiszemy je póxniej.Protokó³ internetowy (IP)Zapewne szczytem twoich marzeñ nie jest sieæ oparta na jednym po³¹czeniu ether-netowym lub typu punkt-punkt.Idealnie by³oby, gdybyS móg³ ³¹czyæ siê z hostembez wzglêdu na to, jakiego typu ³¹czem fizycznym jest pod³¹czony do sieci.Naprzyk³ad w du¿ych instalacjach, takich jak na przyk³adowym uniwersytecie Gro-8 Rozdzia³ 1: Wprowadzenie do sieciucho Marx, zwykle masz kilka oddzielnych sieci, które s¹ w pewien sposób ze sob¹po³¹czone.Wydzia³ matematyki ma dwie sieci Ethernet, jedn¹ z szybkimi maszyna-mi dla profesorów i absolwentów, a drug¹ z wolnymi komputerami dla studentów.Obie s¹ pod³¹czone do szkieletowej sieci FDDI w campusie.Po³¹czenie to jest obs³ugiwane przez dedykowany host zwany gatewayem, któryobs³uguje nadchodz¹ce i wychodz¹ce pakiety, kopiuj¹c je miêdzy dwoma Etherne-tami i kablem optycznym w sieci FDDI.Na przyk³ad gdybyS by³ na wydziale mate-matyki i chcia³byS dostaæ siê ze swojego Linuksa do komputera quark na wydzialefizyki, oprogramowanie sieciowe nie wys³a³oby pakietów bezpoSrednio do kompu-tera quark, poniewa¿ nie znajduje siê on w tym samym segmencie Ethernet.W tymwypadku jako przekaxnik zostanie wykorzystany gateway.Gateway (o nazwiesophus) przekazuje te pakiety poprzez sieæ szkieletow¹ do gatewaya niels na wy-dziale fizyki.Dopiero niels dostarcza je do docelowej maszyny.Przep³yw danychpomiêdzy komputerami erdos i quark pokazano na rysunku 1-1.FDDI Campus Backbone2sophus nielsMathematics Ethernet1Physics Ethernet3quarkerdosRysunek 1-1.Trzy etapy wys³ania datagramu z erdosa do quarkaTaki sposób przekazywania danych do zdalnego hosta nazywa siê rutowaniem,a w tym kontekScie pakiety czêsto s¹ nazywane datagramami.Aby uproSciæ opisan¹procedurê, wymianê datagramów niezale¿nie od stosowanych urz¹dzeñ, powierzasiê zawsze temu samemu protoko³owi, który nosi nazwê protoko³u internetowego (In-ternet Protocol IP)
[ Pobierz całość w formacie PDF ]