[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zatem i pamięć nie może trwaćrównocześnie w zjednoczeniu z Bogiem oraz w formach i poznaniach szczegółowych.Jeślipamięć jest naprawdę zjednoczona z Bogiem, nie podpadającym pod żadne formy i obrazy,jakie mogłaby uchwycić, jest sama bez formy i kształtu, na co wskazuje codzienne niemaldoświadczenie.Gdy działanie wyobraźni zaniknie, pamięć zatapia się w najwyższym Dobru,w wielkim zapomnieniu - nie wie o niczym.Zjednoczenie z Bogiem opróżnia ją z fantazjiwymiatając niejako wszystkie formy i poznania, oraz podnosi ją do rzeczy nadprzyrodzonych.5.Należy tu zauważyć jedną rzecz znamienną.Zdarza się czasem, że Bóg, czyniąc tedotknięcia jednoczące w pamięci, równocześnie i nagle sięga do mózgu, będącego siedzibąpamięci i dokonuje tak wielkiego przewrotu, że zdaje się całkowicie unicestwiać i zatracaćwszelką zdolność odczuwania i sądu.Raz bywa to w stopniu wyższym, raz w niższym,zależnie od tego, czy działanie łaski jest silniejsze czy słabsze.W takim zjednoczeniu pamięćogołaca się i oczyszcza z wszystkich poznań, pozostając nieraz w takim zapomnieniu, żetylko z wielkim wysiłkiem może sobie coś przypomnieć.(s.312)6.Niekiedy zniknięcie pamięci i zawieszenie wyobraźni w tym zjednoczeniu pamięci zBogiem jest tak całkowite, iż wiele czasu może upłynąć, a dusza nie zdaje sobie sprawy ztego, co się z nią w tym czasie działo.Nie czuje również bólu, choćby go jej zadawano, bezwyobraźni bowiem nie ma odczucia, zwłaszcza że wtedy nie ma nawet i świadomości.Ażeby zaś Bóg począł użyczać tych dotknięć zjednoczenia, trzeba, by dusza oderwała pamięćod wszystkich uchwytnych pojęć.Zawieszenia owe i zanik pamięci dają się zauważyć raczejw początkach zjednoczenia z Bogiem.Natomiast dusze z Bogiem już doskonale zjednoczonenie odczuwają tego.7.Może ktoś powiedzieć, że wszystko to jest dobre, ale mimo to jest to bądź co bądźniszczenie naturalnego używania i działania władz duchowych.Wtedy bowiem człowiekbędzie bardziej bezmyślny niż zwierzę, bo bez możliwości myślenia i pamiętania opotrzebach i czynnościach naturalnych.Bóg przecież nie niszczy natury, tylko ją udoskonala(1).Tutaj zaś z konieczności będzie zniszczenie, gdyż nie pamięta się o wypełnianiu tego comoralne i racjonalne, oraz o tym, co jest przyrodzoną powinnością.Tym sposobem pozbawiasię człowiek poznań i form, które są środkiem przypominania.8.Na podobne racje jest jasna odpowiedź.Im bardziej pamięć jednoczy się z Bogiem, tymbardziej udoskonala się odnośnie do wiadomości szczegółowych, aż w końcu zatraci jezupełnie, gdy dojdzie do doskonałego stanu zjednoczenia.Początkowo bowiem wchodzijakby w wielką niepamięć o wszystkich rzeczach, gdyż zacierają się w niej wszelkie formy ipoznania.Popełnia wtedy liczne błędy w czynnościach zewnętrznych.Zapomina o jedzeniu ipiciu, o tym, czy się coś dokonało, czy widziała coś czy nie widziała, czy jej powiedziano czynie powiedziano czegoś.Pamięć bowiem jest wówczas całkowicie zagubiona w Bogu.Gdy dusza jednak dojdzie do habitualnego stanu zjednoczenia, co jest najwyższym dobrem,nie traci już pamięci co do obowiązków moralnych i naturalnych.Przeciwnie, wykazuje owiele większą doskonałość w tym, co czyni lub czynić powinna, chociaż nie czyni tego przezformy i poznanie pamięciowe.W trwałym stanie zjednoczenia, będącym już stanemnadprzyrodzonym, pamięć staje się całkowicie bezsilna, a inne władze ustają w swoichnaturalnych czynnościach i przechodzą ze swego poziomu naturalnego na boski, a więcnadprzyrodzony.Ponieważ zaś pamięć jest przeobrażona w Boga, nie mogą się w niejwycisnąć formy ani wiadomości o rzeczach.Dlatego czynności pamięci i pozostałych władz są w tym stanie boskie.Bóg posiada jeniepodzielnie jako ich właściciel, przemieniwszy je bowiem w siebie sam nimi rządzi iporusza na sposób boski, według swego ducha i woli.W tym stanie działania duszy przestająbyć odrębne, a stają się Boże, gdyż to, co dusza czyni, jest z Boga.Św.Paweł bowiem mówi,że ten, “kto łączy się z Panem, jest z Nim jednym duchem” (7 Kor 6, 17).Stąd działaniaduszy zjednoczonej z Bogiem są z Ducha Bożego i Boże.9.Stąd czynności takich dusz same w sobie są właściwe i rozumne, a nie ma niewłaściwych,gdyż Duch Boży sprawia, że wiedzą to, co powinny wiedzieć, a nie wiedzą tego, czego niepowinny wiedzieć; że przypominają sobie (za pomocą form, lub bez form) to, co powinnypamiętać, a zapominają o tym, co należy zapomnieć; wreszcie sprawia, że kochają to, copowinny kochać, a nie kochają tego, co nie jest w Bogu.W tym stanie wszystkie pierwszeporuszenia władz u takich dusz są boskie.Nie trzeba się temu dziwić, gdyż władze teprzemienione są w byt boski.10.Podam tu kilka przykładów.Jakaś osoba prosi drugą, będącą już w tym staniezjednoczenia, ażeby ją poleciła Bogu.Osoba proszona nie będzie pamiętała o tym przez jakąśformę lub wspomnienie w pamięci.Gdy jednak zechce polecić Bogu tę, która o to prosiła,Pan Bóg, chcąc przyjąć tę modlitwę, pobudza jej wolę tak, że pragnie to uczynić
[ Pobierz całość w formacie PDF ]