[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Papież troszczy się, aby nauka, zarówno w sensie podmiotowym jak i przedmio-towym, nie przedstawiała się jako zadanie wyłącznie intelektualne, poza zasięgiemwymiaru moralnego.Odwołując się do nauki Soboru Watykańskiego II, podkreśla, że porządek moralny tkwi w całościowym bycie osobowym człowieka (DSP 6).Tutajleży tajemnica wyboru człowieka.Człowiek albo poszukuje samego siebie, potwier-dzenia własnej osobowości, osobistej pożyteczności jako ostatecznej celowości własne-go istnienia, albo zwraca się do Boga, Ostatecznego Celu, który jest w stanie jednoczyć,podporządkowywać, nakierować ku sobie najrozmaitsze cele stanowiące przedmiotambicji i pracy studentów oraz ludzi nauki.Zatem nauka i kultura tylko wtedy osiągnąpełny sens, sens koherentny i jednoczący, jeżeli się podporządkują dążeniom zmierzają-cym do osiągnięcia celu ostatecznego człowieka, którym jest chwała Boża 260.W związku z powyższym, kluczem wysiłków intelektualnych powinno być po-szukiwanie Prawdy, dążenie ku Dobru Najwyższemu.Tylko w ten sposób zauważaJan Paweł II człowiek może pokonać ryzyko fragmentaryczności poznania, rozbijają-cego go wewnętrznie i żyjącego drobiazgami w rozmaitych, nie związanych ze sobądziedzinach, całkowicie obojętnych wobec powinności i przeznaczenia człowieka.Związek między inteligencją a wolą ujawnia się w akcie sumienia, przez który człowieksam ocenia rację dobra czy zła, zawartą w konkretnym czynie.Wypływa z tego obo-wiązek formowania sumienia.Polega ono na odkrywaniu z coraz większą jasnością tegoświatła, które wypełnia człowieka, przygotowując go do osiągania w stosownym postę-powaniu prawdziwej pełni człowieczeństwa.Ponieważ człowiek może urzeczywistnićsiebie samego w pełni wtedy, kiedy będzie posłuszny prawu Bożemu.Na potwierdzenietej nauki Papież cytuje Sobór Watykański II: człowiek ma naprawdę wypisane w swoim259TAM%7łE.260TAM%7łE.Rozdział II.Uniwersytety w Magisterium Kościoła katolickiego 63uświęcenia 265.Papież powtórzył tę myśl na spotkaniu ze studentami w Pawia(11.04.1981), mówiąc, że człowiek nie jest komputerem, narzędziem wydoskonalonymw zamierzonym zakresie, które jednak zawsze pozostaje maszyną, pozbawioną duszyi zdolności porozumiewawczej.Musi on raczej zmierzać do mądrości, tj.do pełnejformacji ludzkiej, która opiera się i częściowo identyfikuje z pełną syntezą wiadomościintelektualnych i perspektyw moralnych, rozumienia i wizji świata, inteligencji i życia.Współczesne społeczeństwo potrzebuje bez wątpienia profesjonalistów, ale bardziejjeszcze żywych przykładów szczęśliwego układu między wiedzą i dojrzałością osobo-wą: ludzi, którzy potrafią wychodzić naprzeciw blizniego nie tylko na bazie zimnegozawodu dobrze wyuczonego i dobrze wykonywanego, lecz nade wszystko wchodzącąw wymiar prawdziwie ludzki, wzajemnego udzielania się, co więcej, braterstwa 266.Jedną z najważniejszych wartości, którą należy mieć na uwadze w kształtowa-niu osoby jest wolność.Pomimo uczynienia z tego słowa przez współczesną kulturęswojej dewizy, wolność jest jednak jedną z najbardziej błędnie pojętych i poważniepogwałcanych wartości w dzisiejszym społeczeństwie.Wiąże się to z błędna koncepcjączłowieka, która czyni z niego istotę najwyższą i niezależną, podczas gdy jest on istotąstworzoną przez Boga i od Niego zależną; istotą skończoną i społeczną, która od swoichnarodzin potrzebuje pomocy bliznich.Kto nie chce dostosować używania swojej wol-ności do tej decydującej prawdy o stanie i przeznaczeniu człowieka, wystawia się naniebezpieczeństwo wchłonięcia przez mechanizmy przystosowania społecznego.A tez kolei, odbierając człowiekowi najpierw Boga, a następnie pozbawiając go kontroli nadsamym sobą, prowadzą do ubezwłasnowolnienia i zaprogramowania człowieka, któryzadawala się prawdami pragmatycznymi, podporządkowuje się koniecznościom i uro-kom konsumpcji materialistycznego społeczeństwa.Przekreślone zostają także wszelkiekryteria moralne, a wszystkie ideały sprowadza się do zainteresowania sukcesem,prestiżem lub pieniędzmi267.265JAN PAWEA II, Poznać Boga w człowieku i poznać człowieka w Bogu (Przemówienie na spo-tkaniu z profesorami i studentami Papieskiego Uniwersytetu Salezjańskiego, Rzym, 31.01.1981), nr 6,[w:] Uniwersytety., t.1, dz.cyt., s.221.266JAN PAWEA II, Odblask Mądrości Bożej w pełnej formacji człowieka (Przemówienie na au-diencji dla studentów Uniwersytetu w Pavia, Rzym, 11.04.1981), nr 2, [w:] Uniwersytety., t.1,dz.cyt.s.241.267JAN PAWEA II, W służbie prawdy., dz.cyt., nr 4, s
[ Pobierz całość w formacie PDF ]