[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Nie byÅ‚oby nawet wskazane mówić wiele o nich na tym miejscu, gdyżzajmujemy siÄ™ tu jedynie przyczynami, dla których ta droga nazywa siÄ™ nocÄ…, oraz tym, jakaona jest i jakie sÄ… jej części.Ponieważ jednak zbyt powierzchownÄ… i maÅ‚o pożytecznÄ… uczyniÅ‚oby tÄ™ naukÄ™ pominiÄ™ciechociażby niektórych Å›rodków zaradczych i przestróg dla ćwiczenia siÄ™ w tej nocy pożądaÅ„,chciaÅ‚em tu podać przynajmniej krótki sposób.To samo uczyniÄ™ pod koniec każdej z tychdwóch części czy przyczyn tej nocy, które z pomocÄ… Pana omawiać bÄ™dÄ™.2.Przestrogi niżej podane dla zwyciężenia pożądaÅ„, chociaż krótkie i nieliczne, uważamjednak za pomocne i skuteczne w tej mierze, w jakiej sÄ… zwiÄ™zÅ‚e.Kto wiÄ™c szczerze zechce znich skorzystać, nie bÄ™dzie potrzebowaÅ‚ żadnych innych, bo w nich znajdzie wszystko.3.Po pierwsze: trzeba mieć ciÄ…gÅ‚e pragnienie naÅ›ladowania we wszystkim Chrystusa, starajÄ…csiÄ™ upodobnić życie swoje do Jego życia, nad którym czÄ™sto trzeba rozmyÅ›lać, by je umiećnaÅ›ladować i zachowywać siÄ™ we wszystkich okolicznoÅ›ciach tak, jak On by siÄ™ zachowywaÅ‚.4.Po drugie: by tym lepiej osiÄ…gnąć zamierzenie pierwsze, należy odrzucić wszelkieupodobania, które nasuwajÄ… siÄ™ zmysÅ‚om, o ile nie zmierzajÄ… wprost do czci i chwaÅ‚y Bożej;wyzbyć siÄ™ i opróżnić z nich trzeba dla miÅ‚oÅ›ci Jezusa Chrystusa, który w tym życiu nie chciaÅ‚ani nie miaÅ‚ innego upodobania oprócz peÅ‚nienia woli swego Ojca i to nazywaÅ‚ swoimpokarmem (J 4, 34).I tak na przykÅ‚ad gdy nadarza siÄ™ sposobność sÅ‚yszenia czegoÅ› przyjemnego, co nie ma nacelu sÅ‚użby i chwaÅ‚y Bożej, trzeba wyrzec siÄ™ upodobania w tym i nie sÅ‚uchać; gdy możnaoglÄ…dać coÅ› miÅ‚ego, co nie podnosi do Boga, nie trzeba tego pragnąć ani patrzeć na to; taksamo trzeba postÄ™pować co do mowy i innych rzeczy.I wszystkie zmysÅ‚y tak trzebaumartwiać, oczywiÅ›cie w miarÄ™ możnoÅ›ci.JeÅ›li bowiem nie można czegoÅ› uniknąć,wystarczy, że siÄ™ nie ma w tym upodobania, chociażby siÄ™ odczuwaÅ‚o te wrażenia.Niech dusza stara siÄ™ tym sposobem mieć zmysÅ‚y umartwione, wyzbyte z wszelkiegoupodobania, pogrążone jakby w ciemnoÅ›ciach.Przy takiej pilnoÅ›ci w krótkim czasie wielepostÄ…pi.(s.182)5.Dla umartwienia i uspokojenia czterech namiÄ™tnoÅ›ci naturalnych, którymi sÄ…: radość,nadzieja, lak i ból, a z których uzgodnienia i uspokojenia wypÅ‚ywajÄ… wyżej wspomniane iwszystkie inne korzyÅ›ci, należy zastosować caÅ‚kowicie wystarczajÄ…cy Å›rodek, który podam.BÄ™dzie to zródÅ‚em wielu cnót i zasÅ‚ug.6.UsiÅ‚uj zawsze skÅ‚aniać siÄ™:nie ku temu co Å‚atwiejsze, lecz ku temu co trudniejsze;nie do tego co przyjemniejsze, lecz do tego co nieprzyjemne;nie do tego co smakowitsze, lecz do tego co niesmaczne;nie do tego co daje spoczynek, lecz do tego co wymaga trudu;nie do tego co daje pociechÄ™, lecz do tego co nie jest pociechÄ…;nie do tego co wiÄ™ksze, lecz do tego co mniejsze;nie do tego co wzniosÅ‚e i cenne, lecz do tego co niskie i wzgardzone;nie do tego aby pragnąć czegoÅ›, lecz do tego by nie pragnąć niczego, nie szukajÄ…c tego colepsze wÅ›ród rzeczy stworzonych, ale tego co gorsze.Pragnij z miÅ‚oÅ›ci dla Chrystusa dojść do zupeÅ‚nego ogoÅ‚ocenia, ubóstwa i oderwania siÄ™ odwszystkiego, co jest na Å›wiecie.7.WysiÅ‚ki te trzeba podejmować caÅ‚ym sercem i z ulegÅ‚oÅ›ciÄ… woli.Bo jeÅ›li szczerze przystÄ…pisiÄ™ do nich, speÅ‚niajÄ…c je starannie i roztropnie, wkrótce znajdzie siÄ™ w nich wielkÄ… rozkosz ipociechÄ™.8.Wystarcza wiernie speÅ‚niać to, o czym mówiliÅ›my, aby wejść w noc zmysłów.DlawiÄ™kszego pożytku podamy jeszcze inny sposób ćwiczenia siÄ™, który nas nauczy jakumartwiać: pożądliwość ciaÅ‚a, pożądliwość oczu i pychÄ™ żywota; o nich to mówi Å›w.Jan, iżpanujÄ… na Å›wiecie (J 2, 16) i z nich powstajÄ… wszystkie inne pożądania.9.Po pierwsze, usiÅ‚ować upokarzać siÄ™ w czynach i pragnąć, by inni nas upokarzali [i to jestprzeciw pożądliwoÅ›ci ciaÅ‚a] (16).Po drugie, upokarzać siÄ™ w sÅ‚owach i pragnąć, by inni z nami to czynili [i to jest przeciwpożądliwoÅ›ci oczu].Po trzecie, upokarzać siÄ™ w myÅ›lach i pragnąć, by inni tak o nas myÅ›leli [i to jest przeciwpysze żywota].10.Na zakoÅ„czenie tych przestróg i wskazaÅ„ wypada przytoczyć tutaj te wiersze, którenapisaÅ‚em w Drodze na GorÄ™ (17), której obraz zamieszczony jest na poczÄ…tku tej książki.Wwierszach tych zawarta jest nauka, jak wejść na szczyt góry, to jest do wysokiegozjednoczenia z Bogiem.I chociaż jest tam mowa głównie o rzeczach czysto duchowych iwewnÄ™trznych, częściowo jednak traktujÄ… one i o duchu niedoskonaÅ‚oÅ›ci w tym, co zmysÅ‚owei zewnÄ™trzne.Widać to z dwóch dróg po obu stronach Å›cieżki doskonaÅ‚oÅ›ci.W tym wiÄ™cznaczeniu, to jest co do części zmysÅ‚owej, należy je tu stosować.W drugiej zaÅ› części tej nocybÄ™dÄ… one dotyczyÅ‚y części duchowej.11.Wiersze te sÄ… nastÄ™pujÄ…ce:- By dojść do smakowania wszystkiego, nie chciej smakować czegoÅ› w niczym.- By dojść do posiadania wszystkiego, nie chciej posiadać czegoÅ› w niczym.- By dojść do tego, byÅ› byÅ‚ wszystkim, nie chciej być czymÅ› w niczym.- By dojść do poznania wszystkiego, nie chciej poznawać czegoÅ› w niczym.- By dojść do tego, w czym nie masz upodobania, musisz iść przez to, w czym nie maszupodobania.- By dojść do tego, czego nie poznajesz, musisz iść przez to, czego nie poznajesz.- By dojść do tego, czego nie posiadasz, musisz iść przez to, czego nie posiadasz.- By dojść do tego, czym nie jesteÅ›, musisz iść przez to, czym nie jesteÅ›.SPOSÓB NIESTAWIANIA PRZESZKÓD WSZYSTKIEMU12.- Gdy zatrzymasz siÄ™ nad czymÅ›, przestajesz dążyć do wszystkiego.- Albowiem by dojść caÅ‚kowicie do wszystkiego, musisz zaprzeć siÄ™ siebie caÅ‚kowicie wewszystkim.- A gdy dojdziesz do posiadania wszystkiego, masz to posiadać, nie pragnÄ…c niczego.- BojeÅ›li chcesz mieć coÅ› we wszystkim, nie posiÄ…dziesz w Bogu twojego czystego skarbu.(.184)13.W takim ogoÅ‚oceniu duch znajdzie swój pokój i odpocznienie.Ponieważ nie ubiega siÄ™ zaniczym, nic go nie bÄ™dzie mÄ™czyÅ‚o w drodze wzwyż i nic nie bÄ™dzie go pociÄ…gaÅ‚o w dół,bÄ™dzie bowiem w samym Å›rodku swej pokory.Skoro zaÅ› czego żąda, już tym samym siÄ™utrudzÄ…
[ Pobierz całość w formacie PDF ]