[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Istnieje caÅ‚y zestaw doskonale opracowanych wzorów usprawniajÄ…cych, któremogÄ… być używane do sprawdzania struktury strategii i poprawiania jej poprzezusuwanie wszystkich niepotrzebnych kroków.Polega to na poszukiwaniu strategiipomyÅ‚ek czy innych ograniczeÅ„ i problemów, a nastÄ™pnie usprawnianiu ich w takisposób, aby otrzymać programy prowadzÄ…ce do oczekiwanych rezultatów.Przytoczony przykÅ‚ad z terapii: Pacjent przychodzi z problemem zazdroÅ›ci.Mówi: Wiesz, ja po prostu.(patrzy w górÄ™ i w prawo) no, ja.(patrzy w dół w prawo),czujÄ™ zazdrość i.(patrzy w dół na lewo) mówiÄ™ sobie, że to gÅ‚upie i wÅ‚aÅ›ciwie niemam powodu, ale wciąż odczuwam to samo.Zaczyna wzrokowo.Tworzywyobrażenie żony zabawiajÄ…cej siÄ™ z innym mężczyznÄ….Potem czuje siÄ™ tak, jakbywidziaÅ‚ tÄ™ scenÄ™ na wÅ‚asne oczy.I to wszystko, czego jest Å›wiadomy.Uczucia te nazywa zazdroÅ›ciÄ….Używa zatem wzrokowego systemu prowadzÄ…cego,posÅ‚ugujÄ…c siÄ™ zarazem kinestetycznym systemem reprezentacji.Sprawdza tosÅ‚uchowym systemem odniesienia i dowiaduje siÄ™, że jego uczucia sÄ… nieuzasadnione.Tak wiÄ™c każdy system używany jest tu w inny sposób.Kobieta:- Czy pracujÄ…c z tym mężczyznÄ… staraÅ‚byÅ› siÄ™ wÅ‚Ä…czyć w jego system reprezentacji?- To zależy od tego, co chce siÄ™ osiÄ…gnąć.Wyznajemy zasadÄ™, że w komunikacjinie ma bÅ‚Ä™dów, a tylko wyniki.AbyÅ›my mogli odpowiedzieć na twoje pytanie, musiszsprecyzować, o jaki wynik ci chodzi.Jeżeli chcesz nawiÄ…zać kontakt, powinnaÅ›dopasować siÄ™ do systemu reprezentacji.Kiedy klient przychodzi i mówi: Jestemstrasznie zazdrosny, ciężko mi z tym i nie wiem, co robić , możesz mu powiedzieć: No cóż, spróbujÄ™ panu pomóc pokierować tymi emocjami, gdyż ma pan prawo jeodczuwać.To pierwszy krok do nawiÄ…zania kontaktu.Jeżeli jednak powiesz: Nocóż, spróbujÄ™ panu pomóc uzyskać wÅ‚aÅ›ciwÄ… perspektywÄ™ wobec paÅ„skich uczuć - tonie nawiążesz Å›wiadomego kontaktu.Możesz, ale też nie na pewno, nawiÄ…zać kontaktnieÅ›wiadomy, co w koÅ„cu jest najważniejsze.Kiedy ktoÅ› przychodzi z problemem zazdroÅ›ci i uda ci siÄ™ zauważyć wskazówkidocierania, to uzyskasz wszystkie potrzebne informacje, by zrozumieć zachodzÄ…ce wtym czÅ‚owieku procesy.Nawet kiedy ludzie przekonujÄ… siÄ™ do naszej metody izaczynajÄ… jÄ… stosować, czÄ™sto nie uczÄ… innych nowych sposobów radzenia sobie zproblemami.Jeżeli twój terapeuta pomaga ci uzyskać bardziej realistyczny obrazrzeczywistoÅ›ci, to pracuje nad treÅ›ciÄ…, zostawiajÄ…c formÄ™ nietkniÄ™tÄ….W wiÄ™kszoÅ›ciwypadków nikt nie stara siÄ™ zmienić struktury procesu, a jedynie próbuje uczynić go bardziej realistycznym.W praktyce oznacza to, że pozytywne wyniki terapiiutrzymajÄ… siÄ™ tak dÅ‚ugo, jak dÅ‚ugo treść siÄ™ nie zmieni.Każda zmiana treÅ›ci przyniesienowe kÅ‚opoty.Sposób, w jaki uruchamiamy w sobie różne motywy, może mieć tÄ™ samÄ… strukturÄ™co zazdrość: tworzy siÄ™ obraz tego, czego siÄ™ chce i co Å‚Ä…czy siÄ™ z przyjemnymodczuciem, a nastÄ™pnie mówi siÄ™ do siebie, jak należy go zrealizować.Choć ówsposób może być czasem przykry, bÄ™dziecie trwać przy nim tak dÅ‚ugo, dopóki niepoznacie i nie nauczycie siÄ™ nowej metody.Nawet najgorsza strategia jest lepsza niżżadna.Mężczyzna:- Czy półkule mózgowe różniÄ… siÄ™, jeżeli chodzi o dominacjÄ™ rÄ™ki i dominacjÄ™ oka?- Na każdym seminarium pada to pytanie.O ile wiem, żadne badania niepotwierdziÅ‚y hipotezy o prawo- lub lewo-ocznoÅ›ci.A nawet gdyby tak byÅ‚o, niemiaÅ‚oby to znaczenia w procesie komunikacji interpersonalnej, toteż nie interesujÄ™ siÄ™tym specjalnie.PoÅ‚owa każdego oka ma poÅ‚Ä…czenie z innÄ… półkulÄ….Tendencja dopatrzenia w mikroskop okreÅ›lonym okiem jest istotna pod wzglÄ™dem statystycznym,mimo to nie wiem, w jaki sposób wykorzystać tÄ™ informacjÄ™.Mężczyzna:- Co siÄ™ dzieje, gdy jedno oko jest wyraznie sprawniejsze niż drugie, jedno jest Å›lepe , a drugie zupeÅ‚nie w porzÄ…dku? Czy ma to jakiÅ› zwiÄ…zek z prawo- lubleworÄ™cznoÅ›ciÄ…?- Nie mam pojÄ™cia.Ale to też nie jest przydatne w procesie komunikacji.GdybyktoÅ› wiedziaÅ‚ coÅ› na ten temat, niech da mi znać.Mężczyzna:- Kiedy, waszym zdaniem, ustala siÄ™ dominacja rÄ™ki?- Nie mam zdania.LingwiÅ›ci uważajÄ…, że miÄ™dzy czwartym a piÄ…tym rokiem życia.Nie zbieraÅ‚em dowodów, żeby to uzasadnić.Prawo-lub leworÄ™czność jest wymiaremdoÅ›wiadczenia.Jednak nie sÄ…dzÄ™, aby dominacja miaÅ‚a jakiekolwiek znaczenie wprocesie komunikacji.W tym pokoju, na przykÅ‚ad, wykonujemy nieskoÅ„czonÄ… liczbÄ™doÅ›wiadczeÅ„ sen-sorycznych.Stale dokonujemy nieÅ›wiadomych wyborów.Gdyby taknie byÅ‚o, bylibyÅ›my uczonymi idiotami, którzy nie potrafiÄ… niczego zapomnieć i dokażdego tematu używajÄ… wszystkich posiadanych informacji.WiÄ™kszość terapii opiera siÄ™ na zaÅ‚ożeniu, że jeżeli zna siÄ™ przyczynÄ™ problemu, towiedza ta stanowi już podstawÄ™ do zmiany.To wÅ‚aÅ›ciwe, ale jednoczeÅ›nieograniczajÄ…ce stanowisko - jeden sposób dokonywania zmian, jeden z nieskoÅ„czonejiloÅ›ci sposobów rozumienia zachowania.Dlatego w terapii i komunikacji nie jest dlamnie istotne, kiedy ustala siÄ™ lateralizacja, chyba że chcecie przestawić dziecko zjednej rÄ™ki na drugÄ….LateralizacjÄ™ wykorzystywaÅ‚em jedynie w przypadkach jÄ…kania.PracowaÅ‚em naprzykÅ‚ad z dzieckiem, któremu pomagaÅ‚em uzyskać wiÄ™ksze możliwoÅ›ci wyboru.ZauważyÅ‚em, że kiedy dawano temu pacjentowi zadanie wymagajÄ…ce używania tej, anie innej dÅ‚oni - wszystko jedno której - i nie żądano, by jednoczeÅ›nie mówiÅ‚, potrafiÅ‚on wykonać zadanie i pózniej je opisać.Jeżeli jednak musiaÅ‚ mówić - lub gdy zadanieangażowaÅ‚o obie rÄ™ce, czyli pojawiÅ‚a siÄ™ trudność przestawienia siÄ™ z jednej półkulina drugÄ… - miaÅ‚ trudnoÅ›ci.U dziecka wskazówki docierania pojawiajÄ… siÄ™ już we wczesnym wieku.To ważnainformacja.Obecnie dzieci majÄ…ce trudnoÅ›ci w nauceokreÅ›la siÄ™ czÄ™sto jako niezdolne do uczenia siÄ™.WiÄ™kszość tych przypadków jestjednak wynikiem wadliwego systemu nauczania.Na przykÅ‚ad, badaÅ‚em kiedyÅ› grupÄ™dzieci, u których stwierdzono skrzyżowanie półkul - podobno coÅ› takiego istnieje.MiaÅ‚em zbadać, czy różniÄ… siÄ™ od rówieÅ›ników, jeżeli chodzi o wskazówki docierania.DoszedÅ‚em tylko do tego, że dzieci te, piszÄ…c wyrazy, literowaÅ‚y je sÅ‚uchowo.KiedyspytaÅ‚em na przykÅ‚ad: Jak siÄ™ pisze »siano«? - spoglÄ…daÅ‚y w dół na lewo.Zapytane,co robiÄ…, odpowiadaÅ‚y: Mówimy ten wyraz w Å›rodku, do siebie.ByÅ‚y bowiemnauczone literowania fonetycznego.Tymczasem nawet sÅ‚owa fonetyka nie możnaprzeliterować fonetycznie!1*- Kto z was miaÅ‚ piÄ…tkÄ™ z ortografii? Jak napiszesz wyraz pheno-mena( zjawiska )? Kobieta:- Najpierw je odczytujÄ™
[ Pobierz całość w formacie PDF ]