[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Stąd grzech znalazł powód, aby zadrwić ze mnie, ponie-waż, po ustanowieniu tego przykazania diabeł sprawił, że powstało we mnie pożą-danie: Bo gdy nie ma Prawa, grzech jest w stanie śmierci"17, co znaczy, że gdybynie wydano przykazania, grzech nie wywierałby skutku.Ja żyłem przed przykaza-niem życiem nienagannym, gdyż nie miałem przykazania, według którego powi-13Por.Cod.232 [288b].14List do Rzymian 7,19.15Tamże 7,7.16Księga Rodzaju 2,17.17List do Rzymian 7,8. 175nienem postępować w życiu. Gdy jednak zjawiło się przykazanie - grzech ożył, jazaś umarłem.I przekonałem się, że przykazanie, które miało prowadzić do życia,zawiodło mnie ku śmierci"18.Stało się tak dlatego, że gdy Bóg dał mi już prawai przykazał, jak muszę postępować, a jak nie, diabeł sprawił, że obudziło się wemnie pożądanie.Została mi bowiem dana Boża obietnica życia i nieśmiertelności,abym, jeśli będę jej posłuszny, prowadził kwitnące życie, które zawiedzie mnie donieśmiertelności i szczęścia.Jeśli wypowiem jej posłuszeństwo, zwróci się ona kuśmierci, ponieważ diabeł - którego autor nazywa grzechem, jako że jest sprawcągrzechu - znalazł w danym mi przykazaniu okazję, aby skusić mnie do nieposłu-szeństwa, a skusiwszy, zabił i sprawił, że naraziłem się na potępienie, bowiem ,,wdniu, w którym zjecie z niego, pogrążycie się w śmierci".Tak że: Prawo jestświęte i przykazanie Boże jest święte, sprawiedliwe i dobre"19, ponieważ zostałodane nie na szkodę, lecz na zbawienie.Nie uważamy bowiem, że Bóg czyni cośniepotrzebnego lub szkodliwego.Jakże więc, .to, co dobre stało się dla mnieprzyczyną śmierci"?20 Prawo, które mi dano po to, by stało się przyczyną mojegonajwiększego dobra? Przenigdy! Nie przykazanie było przyczyną, która doprowa-dziła mnie do niewoli zepsucia, lecz diabeł.Niechże się okaże zupełnie oczywiste,że to on zgotował mi zło w miejsce dobra - aby twórca grzechu stał się grzesz-nikiem w najwyższym tego słowa znaczeniu i został za takiego uznany! Wiemyprzecież, że Prawo jest duchowe"21.Dla nikogo nie stanowi ono przyczyny żadnejkrzywdy, gdyż istoty duchowe przebywają z dala od nierozumnego pożądania i odgrzechu. A ja jestem cielesny, zaprzedany w niewolę grzechu"22, to znaczy, żejestem istotą cielesną umieszczoną w środku między dobrem i złem, abym jakoczłowiek wolny wybierał z tego, co leży w moim zasięgu, to, czego [295a] chcę( Kładę przed tobą życie i śmierć"23).Skłaniać się do nieposłuszeństwa wobecprawa duchowego, to znaczy - nie słuchać przykazania; skłaniać się do posłuszeń-stwa wobec prawa materialnego, to znaczy - słuchać rady węża; przez taki wybór zostałem zaprzedany" diabłu, ponieważ popadłem w grzech".24Odtąd zło, które mnie oblegało, usadowiło się w moim ciele i żyje w nim odkiedy w nim zamieszkało, ponieważ nałożono je na mnie jako karę za to, że nieusłuchałem Prawa i zaprzedałem się złu.Dlatego słów: Nie rozumiem bowiemtego, co czynię" i czynię.to, czego nienawidzę"25 nie należy rozumieć w sensiezłego działania, lecz jedynie w znaczeniu złego myślenia.Nie od nas bowiemzależy to, czy myślimy, czy nie myślimy o sprawach niedorzecznych; od nas nato-miast zależy, czy zamieniamy nasze myśli w czyn, czy nie.Nie jesteśmy w stanie18Tamże, 7,9-10.19Tamże, 7,12.20Tamże, 7,13.21Tamże, 7,14.22Tamże.23Księga Powtórzonego Prawa 30,15.24List do Rzymian 7,14.25List do Rzymian 7,15. 176zapobiec powstawaniu w nas myśli, ponieważ powstają one w nas pod wpływembodzców zewnętrznych, możemy natomiast nie dać się im nakłonić lub ich nierealizować.Dlatego wola niemyślenia o czymś leży w naszej mocy, natomiastsprawić, żeby myśli zanikały i nie powodowały w naszej pamięci procesu myślenia- nie potrafię, gdyż jak powiedziałem, nie leży to w naszej mocy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]