[ Pobierz całość w formacie PDF ]
." Crossing aby obiekt został zaznaczony, wystarczy,że dowolna jego część znajdzie się w obrębie ramkizaznaczenia.Select And MoveWłącza tryb zaznaczania i przemieszczania obiektów.Rozdział 3.Narzędzia z głównej listwy narzędziowej | 27Select And RotateWłącza tryb zaznaczania i obracania obiektów.Select and ScaleWłącza tryb zaznaczania i skalowania obiektów.Kiedyklikniemy i przytrzymamy kursorem tę ikonę, wyświetlisię podmenu, z którego możemy wybrać jeden z trybówskalowania.Domyślnie skalowanie jest proporcjonalnewzględem wszystkich osi układu współrzędnych (ikonau góry, Uniform Scale).Możliwe jest też skalowanie niepro-porcjonalne (ikona pośrodku, Non-Uniform Scale) względem wy-branych osi lub ściskanie obiektu (ikona na dole, Squash), czyliwydłużanie obiektu względem jednej osi i skracanie go wzdłużinnej.Reference Coordinate SystemTa lista umożliwia wybór jednego z dostępnychukładów współrzędnych transformacji.Use CenterKiedy klikniemy i przytrzymamy kursorem tę ikonę,wyświetli się podmenu, dzięki któremu można wybraćśrodek transformacji obiektu.Domyślnie transformacjewykonywane są względem specyficznego środka trans-formacji przypisanego obiektowi (ikona u góry, Pivot Point),można jednak wykonywać je względem geometrycznegośrodka zaznaczonych obiektów (ikona pośrodku, Selection Center)lub względem dowolnie wybranego układu współrzędnych (iko-na u dołu, Transform Coordinate Center).28 | 3ds max.Leksykon kieszonkowySelect And ManipulateWłącza tryb manipulatora.Możemy kliknąć obiekt typuManipulator i operować nim w oknie widokowym.Snap ToggleIkony włączające i wyłączające funkcjeprzyciągania kursora i skokowych zmianparametrów.Edit Named Selection SetsIkona włącza okno przeznaczone doedycji zestawów zaznaczenia.Z rozwijanejlisty obok możemy wybrać jeden z utwo-rzonych wcześniej zestawów.MirrorTworzy lustrzane odbicie obiektu.Więcej informacji natemat tego narzędzia zawiera rozdział 6.AlignKiedy klikniemy i przytrzymamy kursorem tę ikonę,wyświetli się podmenu, z którego można wybrać na-rzędzie do wyrównywania obiektów.Narzędzia te zo-stały opisane dokładniej w rozdziale 6.Rozdział 3.Narzędzia z głównej listwy narzędziowej | 29Wyliczając kolejno (od góry) są to ikony narzędzi:" Align," Quick Align," Normal Align," Place Highlight," Align Camera," Align to View.Layer ManagerOtwiera okno menedżera warstw projektu.To narzędziesłuży do organizowania i porządkowania sceny.Curve EditorOtwiera okno edytora krzywych.To narzędzie jestprzeznaczone do zaawansowanej edycji animacji.Schematic ViewOtwiera okno schematycznego widoku sceny.To narzędzieułatwia analizowanie hierarchii obiektów i zależnościmiędzy nimi.Material EditorOtwiera okno edytora materiałów.To narzędzie wyko-rzystuje się do definiowania i nakładania na obiektymateriałów imitujących różne substancje i powierzchnie.30 | 3ds max.Leksykon kieszonkowyRender SceneOtwiera okno z ustawieniami renderingu sceny.Render TypeRozwijana lista umożliwia wybór fragmentusceny do renderingu.Quick Render (Production)Renderuje zawartość aktywnego okna widokowego.Kiedy klikniemy i przytrzymamy kursorem tę ikonę, wy-świetli się podmenu, z którego możemy wybrać jednąz opcji szybkiego renderingu sceny.Rozdział 3.Narzędzia z głównej listwy narzędziowej | 31IDZ DOIDZ DOPRZYKADOWY ROZDZIAPRZYKADOWY ROZDZIA3ds max.LeksykonSPIS TRERCISPIS TRERCIkieszonkowyKATALOG KSIEKKATALOG KSIEKAutor: Wojciech PazdurISBN: 83-246-0051-5KATALOG ONLINEKATALOG ONLINEFormat: B6, stron: 160ZAMW DRUKOWANY KATALOGZAMW DRUKOWANY KATALOGTWJ KOSZYKTWJ KOSZYK3ds max jest jednym z najpopularniejszych programów do tworzenia grafiki i animacjiDODAJ DO KOSZYKADODAJ DO KOSZYKA3D.Jego moliwoSci wykorzystuj twórcy gier komputerowych, filmowych efektówspecjalnych i animacji reklamowych.Sprawne korzystanie z 3ds max wymaga poznaniadziesitek polece, narzdzi i opcji.NajczSciej wykorzystywane narzdzia zapamitujeCENNIK I INFORMACJECENNIK I INFORMACJEsi niemal automatycznie, ale znaczenia rzadziej stosowanych elementów programutrzeba szuka w dokumentacji.Przeszukiwanie setek stron instrukcji moe zaj wieleZAMW INFORMACJEZAMW INFORMACJEcennego czasu.W takich przypadkach niezwykle przydatne jest zestawienie krótkichO NOWORCIACHO NOWORCIACHopisów kadego z polece i narzdzi. 3ds max.Leksykon kieszonkowy to takie waSnie zestawienie.Znajdziesz w nimZAMW CENNIKZAMW CENNIKomówienie wszystkich polece menu, narzdzi i okien dialogowych zwizanychz tworzeniem i modyfikowaniem obiektów i scen.W pierwszej czSci przeczytaszo zagadnieniach podstawowych, zwizanych z konfiguracj interfejsu uytkownikaCZYTELNIACZYTELNIAi prac w oknach widokowych sceny.Drug czS stanowi opis elementów programuFRAGMENTY KSIEK ONLINEFRAGMENTY KSIEK ONLINEuzupeniony o informacje dotyczce dostpnych skrótów klawiaturowych." Elementy interfejsu uytkownika" Okna widokowe" Listwa narzdziowa" Polecenia menu" Tworzenie nowych obiektów" Transformacje obiektów" Konfiguracja okien widokowychPracujc z 3ds max 7, miej t ksik zawsze pod rk.Bdziesz korzysta z niej bardzo czstoWydawnictwo Helionul.Chopina 644-100 Gliwicetel.(32)230-98-63e-mail: helion@helion.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]