[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Zastygł z rozdziawionymi ustami, w skrajnym osłupieniu spoglądając na zmie-311niony skład przysięgłych.Obleciał go strach z powodu usunięcia Herrery, ale zarazemodczuwał coraz silniejszy dreszcz podniecenia, kiedy uzmysłowił sobie, że Marlee nie-mal wystarczyło skinąć ręką, a od razu uzyskiwała taki efekt, jaki mu wcześniej obiecała.Toteż Fitch nie mógł się powstrzymać od wytrzeszczania oczu na Eastera, który chybapoczuł na sobie jego wzrok, gdyż powoli obrócił głowę i odwzajemnił się równie suro-wym spojrzeniem.Przez pięć lub sześć sekund, które dla Fitcha ciągnęły się w nieskoń-czoność, obaj mierzyli się wzrokiem z odległości trzydziestu metrów.Na twarzy Nicho-lasa gościł pyszałkowaty wyraz dumy, jakby tamten chciał powiedzieć: No i widzisz, doczego jestem zdolny? Zrobiło to na tobie wrażenie? Fitch miał nadzieję, że z jego minymożna wyczytać odpowiedz: Zrobiło.Czego ty naprawdę chcesz?W pismach procesowych Cable wyszczególnił aż dwudziestu dwóch potencjalnychświadków obrony, z których niemal wszyscy mogli się pochwalić tytułami naukowymii nadzwyczaj imponującym dorobkiem.W tym zastępie nie brakowało zaprawionychw bojach ekspertów z wcześniejszych rozpraw przeciwko producentom papierosówi przebiegłych specjalistów kierujących pracami badawczymi opłacanymi przez Wiel-ką Czwórkę.Nie został pominięty chyba żaden wygadany fachowiec zdolny przypuścićbezwzględny kontratak na wszystkie twierdzenia, które zostały wcześniej przedstawio-ne sądowi.W ciągu ostatnich dwóch lat każdy z tych dwudziestu dwóch świadków musiał zło-żyć przed zespołem Cable a próbne zeznania.Nie powinno być więc żadnych niespo-dzianek.Podczas ostatnich narad uzgodniono, że najwięcej szkód linii obrony wyrządził LeonRobilio, który wykazał, iż firmy przemysłu tytoniowego kierują swe reklamy główniedo ludzi nieletnich.Dlatego też Cable postanowił w pierwszej kolejności rozprawić sięz tym twierdzeniem. Obrona powołuje na świadka panią doktor Denise McQuade obwieścił.Kobieta została wprowadzona bocznymi drzwiami.Speszyła się nieco na widokszczelnie wypełnionej sali, w której olbrzymią większość stanowili mężczyzni w śred-nim wieku, ale zaraz dumnie przedefilowała przed stołem sędziowskim i uśmiechnęłasię blado do Harkina, ten zaś odpowiedział jej równie bladym uśmiechem.Wreszcie za-jęła miejsce dla świadków.McQuade była naprawdę piękną kobietą, wysoką i szczupłą,ubraną w elegancki czerwony kostium ze spódnicą sięgającą parę centymetrów powy-żej kolan.Jasnoblond włosy miała starannie zaczesane do tyłu i zebrane w koński ogon.Złożyła przysięgę z czarującym uśmiechem na ustach, a gdy usiadła i założyła nogę nanogę, natychmiast zjednała sobie wszystkich przysięgłych.Wydawała się zbyt młodai zbyt piękna na to, aby mieć cokolwiek wspólnego z brudnymi sprawkami producen-tów papierosów.Każdy z sześciu mężczyzn zasiadających w ławie obserwował z uwagą, z jakim312wdziękiem świadek przysuwa sobie mikrofon bliżej ust.A zwłaszcza Jerry Fernandezi rezerwowy, Shine Royce, nie mogli oderwać od niej oczu.Pospiesznie szacowali jejbłyszczące od szminki usta i długie, polakierowane na czerwono paznokcie.Lecz jeśli oczekiwali czegoś nadzwyczajnego, to szybko doznali rozczarowania.Ko-bieta grzmiącym głosem zaczęła wyliczać swoje stopnie naukowe, opisywać doświad-czenie.Była psychologiem behawioralnym i prowadziła własną firmę w Tacomie.Napi-sała cztery książki i opublikowała ponad trzydzieści artykułów specjalistycznych.Wen-dall Rohr nie zgłosił żadnych zastrzeżeń, kiedy ostatecznie Cable wystąpił z wnioskiemo uznanie doktor McQuade za eksperta w swojej dziedzinie.Szybko przeszła do rzeczy.Reklamy stały się nieodłącznym elementem naszej kul-tury.Jest zrozumiałe, że akcje promocyjne skierowane do jednej konkretnej grupy czyklasy ludzi są także odbierane przez resztę społeczeństwa.Nie da się tego uniknąć.Nie-letni zauważają reklamy wyrobów tytoniowych, gdyż widują je w prasie, stykają się z ta-blicami reklamowymi czy też podświetlanymi panelami umieszczanymi w witrynachsklepów, nie oznacza to jednak, że owe reklamy są skierowane właśnie do nich.W tensam sposób dzieci oglądają reklamy piwa w telewizji, a przecież często w akcjach pro-mocyjnych biorą udział gwiazdy sportu bądz kina.Czy na tej podstawie można więcwnioskować, że producenci piwa starają się uzależnić od tego napoju przedstawicielimłodego pokolenia? Oczywiście, że nie.Ich reklamy służą wyłącznie zwiększeniu sprze-daży własnych wyrobów.Nie da się całkowicie odciąć dzieciom dostępu do reklam, chy-ba że zostanie wprowadzony całkowity zakaz reklamowania wszelkich produktów, któ-re mogą być grozne dla nieletnich.A dotyczy to nie tylko papierosów, nie tylko piwa,wina i innych napojów alkoholowych, lecz także kawy i herbaty, a może również pre-zerwatyw lub masła.Czy można twierdzić, że reklamy kart kredytowych nakłaniają lu-dzi, aby więcej wydawali, a mniej oszczędzali? Doktor McQuade z naciskiem kilkakrot-nie powtórzyła wniosek, że w społeczeństwie, w którym wysoko się ceni wolność słowa,nie do pomyślenia są jakiekolwiek restrykcje wobec producentów reklamujących swo-je wyroby.A reklamy papierosów w niczym się nie różnią od innych.Ich jedynym celem jestnakłonienie klientów do zakupu i wypróbowania danego produktu.Dobrze skonstru-owane reklamy pobudzają naturalny odruch, jakim jest chęć użycia zachwalanego wy-robu.Jeśli nie spełniają tego zadania, to są nieefektywne i szybko zastępuje się je innymi.McQuade posłużyła się przykładem McDonalda, firmy, którą badała od wielu lat taksię zresztą złożyło, że przyniosła ze sobą szczegółowe opracowanie, więc przysięgli, gdy-by tylko zechcieli, mogli się dokładniej zapoznać z rezultatami.Otóż badania wykaza-ły, że olbrzymi procent trzyletnich dzieci potrafi zanucić, zagwizdać czy nawet zaśpie-wać piosenkę, którą w danej chwili McDonald stosuje w akcjach promocyjnych.Pierw-sza wyprawa każdego dziecka do baru McDonalda jest dla niego niezapomnianym wy-313darzeniem.I nic dziwnego.Firma wydaje bowiem miliardy na to, by zwrócić na siebieuwagę dzieci, zanim uczynią to konkurenci.Dlatego też młodzi Amerykanie spożywa-ją znacznie więcej tłuszczów i cholesterolu niż ich rodzice w tym samym wieku.Stałemiejsce w ich diecie zajmują hamburgery, frytki czy pizza, dominują napoje gazowaneoraz sztucznie wzbogacane i słodzone soki owocowe.Czy z tego powodu należy wystę-pować do sądu przeciwko McDonaldowi bądz Pizza Hut za to, że kierują swoje rekla-my do najmłodszych? Czy ludzie powinni się domagać odszkodowań z powodu nad-wagi ich dzieci?Nie.Bo to my jesteśmy klientami i musimy dokonywać świadomego wyboru w kwe-stii sposobu żywienia naszych dzieci.Nikt przecież nie wątpi, że to właśnie on dokonu-je słusznego wyboru.I na tej samej zasadzie każdy obywatel dokonuje świadomego wyboru w sprawie pa-lenia papierosów
[ Pobierz całość w formacie PDF ]