[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Bardzo mnie to ucieszyło.Wyraźnie widać, że w zdaniu rozwijającym (co mnie bardzo ucieszyło ) brakuje podmiotu; treść ta zawarta jest w zdaniu nadrzędnym.Pierwsze wypowiedzenie zawiera zdanie podrzędne rozwijające, które traktuje zdanie nadrzędne jako swój podmiot.Wypowiedzenie drugie zawiera zdanie podrzędne podmiotowe (/że/ zdobyłem wymarzoną książkę ), uzupełniające zdanie nadrzędne.Czasem wypowiedzenie z podrzędnym rozwijającym trudno odróżnić od wypowiedzenia z podrzędnym przydawkowym; należy sobie jednak uświadomić, że zdanie rozwijające rozwija daną treść, wykorzystując zdanie nadrzędne jako punkt odniesienia (wygląda to tak, jakby ktoś skończył już daną wypowiedź i nagle przypomniał sobie, że chce jeszcze coś dodać), zaś "zwykłe" zdanie podrzędne treść tę uzupełnia.Zanalizujmy podane niżej struktury:a) W oddali widziałem jakieś zabudowania, ku którym zdążali ludzie (wypowiedzenie z podrzędnym rozwijającym; por.wypowiedzenie złożone podrzędnie z podrzędnym przydawkowym: Ludzie zdążali ku zabudowaniom, które widziałem w oddali i równoważne mu zdanie pojedyncze: Ludzie zdążali ku zabudowaniom wi-dzianym przeze mnie w oddali )b) W oddali widziałem jakieś zabudowania, które nie przypominały mi niczego znanego (wypowiedzenie złożone podrzędnie z podrzędnym przydawkowym; por.równoważne mu zdanie pojedyncze:W oddali widziałem jakieś zabudowania nie przypominające mi niczego znanego )
[ Pobierz całość w formacie PDF ]