[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Słyszałem opowiadania od wielu, którzy mieli sprawę z nadobnemi y znacznemi pańmiabo którzy zdołali posłyszeć ie rozmawiaiące z inymi w łożnicy, iż były tak swowolne a pło-che w mówieniu, barziej niż iakiekolwiek we świecie kortezany: y co iest podziwienia godnarzecz, iż chocia są tak wzwyczaione zabawiać swoich mężów abo miłośników słówki, ucinkia rozmówki sprosnemi a lasciwnemi, nawet zgoła rozprawiać cale swobodnie o wszytkiem inazywać rzecz bez osłonek, przedsię kiedy są w rozmowie w kompaniey, nigdy się nie obłą-dzą y nigdy żadne z onych słów plugawych nie przydzie im do gęby: trzeba, wierę, powie-dzieć, iż umieią dobrze sobie panować a osłaniać się; bowiem nie masz nic, co by tak rześkosię uwijało iako ięzyk paniey abo ledasznicy.Znałem owo iedną barzo foremną y godną panią we świecie, która rozmawiaiąc z godnymszlachcicem ze dworu o sprawach woyennych rzekła mu:  Słyszałam, że król kazał sprawie-dliwie obdzielić d.y miedzy żołnirze. Chciała powiedzieć  łupy.Pomyślcie, iż świeżo po-kładawszy się ze swoim mężem abo myśląc o swoiem miłośniku miała ieszcze to słowo świe-żo w uściech; owo ów szlachcic rozgorzał dla niey wielgą miłością za to słowo.Krótko rzkąc, słowo ma barzo wielgą skuteczność w igraszkach miłości y gdzie iego niestaie, rozkosz iest niedoskonała: toteż, po prawdzie, ieśli pięknemu ciału nie staie piękneyduszy, barziey iest ono podobne do posągu nizli do ciała ludzkiego; y ieśli chce się dać sta-tecznie pokochać, choćby nie wiem iak było piękne, trzeba, aby mu w tym wtórzyła pięknadusza, którey ieśli nie ma z przyrodzenia, trzeba ią ukształtować sztuką.Kortezany rzymiańskie naśmiewaią się barzo z dwornych pań rzymskich, które nie są wsłowiech tak ćwiczone iak ony; y powiedaią, że  chiavano come cani, ma che sono quietedelia bocca come sassi 30.Oto dlaczego znałem mnogo z godney szlachty, którzy odmówili sparzenia się z wielomapańmi, powiedam wam barzo cudnemi, ponieważ były głupie, bez duszy, bez dowcipu y bezięzyka, y poniechali ich wręcz; wżdy powiadali, iż tyleż by im płużyło mieć sprawę z pięk-nym posągiem z iakiego cudnego białego marmoru, iako ten w Atenach, który tak rozmiłowałsię w posągu, aż go zgoła użył.Owo dlatego cudzoziemcy, którzy iadą przez iakowąś kraine,nie rozmiłowuią się tak snadnie w cudzoziemskich białych głowach ani tak chutnie nie goreiądla nich, ile że nie rozumieią się zgoła z niemi y że ich słowo a rzeczenie nie tyka im bynam-niey serca; myślę tych, którzy nie rozumieią ich mowy; y ieśli się ich imaią, to ieno aby popu-30Oddają się jak suki, a nieme są jak kamienie.104 ścić swoiey naturze y ugasić przyrodzony ogień zwirzęcym sposobem, a potem  andar in bar-ca 31, iako rzekł ieden Italczyk w drodze do Iszpaniey wylądowawszy w Marsyliey y pytaiąc,gdzie by były białe głowy.Pokazuią mu miesce, gdzie odprawowano tańce na iakowemś we-selu.Owo gdy iakaś biała głowa podbieżała ku niemu y chciała coś ugwarzać, ów rzekł:  V.S.mi perdona, non voglio parlare, voglio solamente chiavare, e poi me n andar in barca. 32Francuz nie ma rozkoszy z Niemkinią, Szwaycarką, Flamandką, Angliczką, Szkotką aboSłowianką lub iną cudzoziemianką, chociaby iazgotała nalepiey we świecie, ieśli iey nie ro-zumie; przedsię podoba sobie wieldze ze swą panią francuską abo z Włoszką lub Iszpanką,bowiem zwyczaynie co nawięcey dziś Francuzów, przynamniey tych, którzy co nieco widzie-li, umieią mówić lub rozumieią tę mowę; a Bóg wie, iako iest wdzięczna y sposobna do miło-ści, bowiem ktokolwiek miał sprawę z panią francuską, włoską, iszpańską lub grecką y owabyła wymowna, niechay powie śmiało, żali nie był pogrążen z kretesem.Niegdy nasza mowa francuska nie była tak cudna ani tak zbogacona, iako iest teraz; zasięgrecka, italska a iszpańską iuż z dawna: y niełacno spotkałem damę tego ięzyka, ieśli bodayco praktikowała w rzemięśle miłości, aby nie umiała barzo bystrze rozprawiać.Zdaię się natych, którzy z niemi mieli sprawę.To pewna, iż biała głowa piękna a napełniona wdzięcznemisłowy podwoynie daie ukontentowania.ARTYKUA TRZECIO ZWROKU W MIAOZCIMówmy obecnie o zwroku.Oczywista, skoro oczy są pirwsze, które zapoczynaią utarczkęmiłości, trzeba przyznać, iż daią barzo sielne ukontentowanie, kiedy nam ukazowuią coś cud-nego y rzadkiego w cudności [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • swpc.opx.pl
  •