[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Niemoże bowiem wyjść ze zmartwień i ucisków i z natręctwa pożądań, dopóki te nie zostanąumartwione i uśpione.Zpiewa więc, że to jest jej wzniosła szczęśliwość, iż wyszła nie spostrzeżona, czyli że żadnepożądanie cielesne ani cokolwiek innego nie mogło jej przeszkadzać.Jest również szczęśliwa,że wyszła wśród nocy, to jest, że Bóg uwolnił ją od tego wszystkiego, a to uwolnienie stałosię dla niej nocą.(s.149)5.I to jest wzniosłą szczęśliwością duszy, że Bóg wprowadził ją w tę noc, z której tyle dobradla niej wypłynęło.Ona sama nie mogłaby w nią wejść, bo sama z siebie nie może uwolnićsię od wszystkich pożądań, by dojść do Boga.6.Takie jest ogólne objaśnienie tej strofy.W dalszym ciągu będziemy objaśniali każdy wierszi przedmiot, który chcemy udostępnić.To samo będzie dotyczyło i strof następnych, jak tozaznaczyłem na początku, to znaczy, że przytoczę poszczególne strofy, a następnie będęobjaśniał każdy wiersz.Rozdział 2Objaśnia, co to jest ta noc ciemna , przez którą dusza przeszła, jak mówi, by dojść dozjednoczenia.Mówi o jej przyczynach.W noc jedną pełną miłości,1.Z trzech przyczyn nazywa się NOC ta droga, którą przechodzi dusza do zjednoczenia zBogiem.Po pierwsze ze względu na punkt wyjścia; musi bowiem iść pozbawiona pożądania iupodobania, wyrzekając się wszystkich rzeczy światowych, jakie posiadała.Takiewyrzeczenie i pozbawienie się tych rzeczy jest jakby nocą dla wszystkich zmysłówczłowieka.Po wtóre zowie się nocą ze względu na drogę, czyli na środki, jakimi musi posługiwać siędusza, by dojść do zjednoczenia.Zrodkiem jest tu wiara, będąca taką ciemnością dla umysłujak noc.Po trzecie, nazywa się nocą ze względu na cel, do którego dusza chce dojść.Celem tym jestBóg.W życiu doczesnym jest On dla duszy również nocą ciemną.Te trzy noce muszą przejśćprzez duszę, albo, by lepiej się wyrazić, dusza musi przejść przez nie, aby dojść dozjednoczenia z Bogiem.2.W Księdze Tobiasza (6, 18-22) mamy wyobrażone te trzy rodzaje nocy w trzech nocach,które anioł kazał przepędzić młodemu Tobiaszowi, zanim połączy się z oblubienicą.Pierwszej nocy polecił mu, aby spalił serce ryby w ogniu.Oznacza to serce lgnące iprzywiązane do rzeczy światowych.By wstąpić na drogę ku Bogu, trzeba wszystko, co jeststworzone, oczyścić i spalić ogniem Bożej miłości.Przez to oczyszczenie wypędza sięszatana, (s.150) który ma władzę nad duszą z powodu jej przylgnięcia do rzeczy cielesnych idoczesnych.3.W drugą noc rzekł anioł Tobiaszowi, że będzie dopuszczony do społeczności świętychpatriarchów , którzy są ojcami wiary.Podobnie i dusza, skoro tylko przejdzie przez pierwsząnoc, tzn.przez oderwanie się od przedmiotów zmysłowych, zaraz wchodzi w drugą.Trwawtedy w czystej wierze, wykluczającej wszelkie inne poznanie rozumowe, nie zaś miłość -wiara bowiem nie podpada pod zmysły, jak to pózniej wykażemy.4.Trzeciej nocy rzekł anioł Tobiaszowi, że posiędzie błogosławieństwo , to jest samegoBoga.Bóg bowiem za pośrednictwem drugiej nocy, to jest wiary, udziela się duszy taktajemniczo i wewnętrznie, że jest to znowu nocą dla duszy, o tyle ciemniejszą odpoprzednich, o ile głębsze jest udzielanie się jej Boga, jak to następnie wyłożymy.Poprzejściu tej trzeciej nocy, gdy udzielenie Boga w duchu już nastąpiło, co zwykle dokonujesię wśród wielkich mroków duszy, natychmiast następuje zjednoczenie się z oblubienicą, tojest z Mądrością Bożą.A jak anioł powiedział Tobiaszowi, że po trzeciej nocy połączy się wbojazni Bożej z oblubienicą , tak i tutaj, gdy bo jazń Boża będzie doskonała, doskonałabędzie również i miłość.Dzieje się to wtedy, gdy dokonuje się przeobrażenie duszy [w Boga](3) przez miłość.5.Te trzy rodzaje nocy są właściwie jedną nocą, która ma trzy części, jak każda noc.Pierwszą noc, tj.zmysłów, można przyrównać do początku nocy, gdy w mroku rozpływają sięwszystkie przedmioty.Druga noc - wiary, jest podobna do północy, zupełnie ciemnej.Trzecianoc, będąca udzielaniem się Boga, jest jakby zaraniem bliskim już światła dziennego.By tolepiej zrozumieć, zajmiemy się każdym z tych przedmiotów z osobna.Rozdział 3Mówi o pierwszej przyczynie tej nocy , to jest o wyzbyciu się pożądania wszystkich rzeczy.Podaje przyczynę, dlaczego nazywa się to nocą.l.Nazywamy tu nocą wyzbycie się upodobania w pożądaniu wszystkich rzeczy.Bo tak jaknoc to nic innego tylko brak światła, a w następstwie tego brak wszelkich przedmiotów, któreby można widzieć za pośrednictwem światła, w braku zaś jego władze wzrokowe pozostająbezczynne, tak również nocą dla duszy można nazwać umartwienie pożądań.Gdy bowiemdusza wyzbywa się upodobania w pożądaniu wszelkich rzeczy, zostaje jakby w ciemności ibez niczego.I tak jak władza wzrokowa za pośrednictwem światła niejako żywi się i nasycaprzedmiotami, a z braku światła nic nie widzi, tak również za pośrednictwem pożądania żywisię i nasyca tymi wszystkimi przedmiotami, których może kosztować swymi władzami.Zchwilą zaś zagaszenia tego pożądania, lub by się lepiej wyrazić, z chwilą umartwienia go,przestaje dusza nasycać się upodobaniem w tych rzeczach i pozostaje pod względempożądania w ciemności i bez niczego.2.Przytoczymy przykłady dotyczące wszystkich władz
[ Pobierz całość w formacie PDF ]