[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ludzie gin¹cy za murami byli dla aryjczyków obcy, gdy¿ mówili innym jêzykiem, uznawali inn¹ religie.Mi³osz w wierszu nawo³uje innych twórców do protestu przeciwko takiemu traktowaniu ludzi.O gehennie ludnoœci ¿ydowskiej opowiada M.Edelman, jedyny ocala³y przywódca powstania w getcie warszawskim podczas wywiadu z M.Krall.Reporta¿ “Zd¹¿yæ przed panem bogiem" jest dokumentem tamtych dni.Edelman opowiada jak Niemcy mordowali ¿ydów, wywozili do Treblinki.Nikt nie domyœla³ siê skutków tej wyprawy.Ludzie myœleli, ¿e jad¹ do nowej pracy.Przekonywa³o ich o tym p³acenie za przejazdy.Podró¿ni dostawali chleb i marmoladê.Zachêci³o to do opuszczania getta rozpoczêcia “nowego ¿ycia".Wywiad ¿ydowski usi³owali przekonaæ o prawdziwym finale tej wêdrówki, jednak¿e ma³o kto uwierzy³.Ludzie byli zbyt zrozpaczeni i przera¿eni tym co dzia³o siê w getcie.Niemcy wprowadzili numerki na ¿ycie, maj¹ce ich posiadaczowi zagwarantowaæ prze¿ycie.Mówi³o siê tak¿e, ¿e ocalej¹ ci, którzy s¹ w stanie wykazaæ siê jakimœ przydatnym Niemcom rzemios³em.Ale i to okaza³a siê z³udne bo w koñcu Hitlerowcy przychodzili po wszystkich.Prawdziwy koszmar rozpocz¹³ siê po wybuch powstania, kiedy Niemcy podpalali domy.¯ydzi prowadzili walkê do koñca, mimo druzgocz¹cej przewagi faszystów.W getcie zdarza³y siê przypadki samobójstw pope³nianych nawet przez ca³e rodziny.Marek Edelman przeszed³ przez to piek³o, ale pozostawi³o to niezatarty œlad w jego umyœle.Po zakoñczeniu wojny uczy siê medycyny i w ten sposób prowadzi walkê o ocalenie jednostki.Jako lekarz chcê zapewniæ ludziom, którym nie mo¿e ju¿ pomóc, przynajmniej godn¹ œmieræ.Tragiczne losy swych wspó³towarzyszy podzielili tak¿e bohaterowie “Pocz¹tku" A.Szczypiorskiego.Henryczek Fü Chelbuom po ucieczce z getta tu³a siê wœród aryjczyków i teraz dopiero poznaje swoj¹ innoœæ.Rozumie, ¿e musi zgin¹æ.Irma w czasie okupacji nie przenosi siê do getta.Jej wygl¹d zewnêtrzny wogóle nie wskazuje na semickie pochodzenie.Trzykrotnie zmienia mieszkanie i dokumenty.Jest wdow¹ po profesorze rentgenologii, a pustkê po mê¿u wype³nia porz¹dkowaniem z jego spuœcizny naukowej.Ukrywa siê jako wdowa pod nazwiskiem Marta Magdalena Gostomska.Jednak przypadkowo napotyka Blutmana konfidenta.Trafia na ulice Szucha.Dziêki pomocy przyjació³ wychodzi z wiêzienia i przyrzeka sobie, ¿e ju¿ nigdy nie przest¹pi progu tego gmachu.Tymczasem po wojnie, nie tylko chodzi³a po tej ulicy, ale nawet pracowa³a w tym samym budynku.Taki stan rzeczy utrzymywa³ siê do 1968 r.kiedy to podczas rozruchów na tle rasowym do biura wtargnê³o trzech mê¿czyzn, którzy kazali jej opuœciæ budynek i wyjechaæ z kraju.Potem zamieszka³a w Pary¿u.Czu³a siê upokorzona “mia³a ¿al do kraju, któremu przecie¿ tak wiele poœwiêci³a".Bronek Lutman to kolejny semicki bohater, który z jednej strony uto¿samia siê ze swoim narodem, ale za cenê swego ¿ycia wydaje na œmieræ swoich wspó³towarzyszy.Los rosyjskiego ¯yda ukaza³ G.H.Grudziñski w “Innym œwiecie".Cz³owiek ów dosta³ siê do wiêzienia, za to, ¿e sprzeciwi³ siê u¿ywania skrawków skóry do zelowania butów.Zosta³ skazany z poragrafu “za szkodnictwo w przemyœle".Znosi³ on dzielnie warunki obozowe, bêd¹c dumny ze swego syna kapitana lotnictwa.Za³ama³ siê jednak kiedy pokazano mu fotografie syna i zaczêto wmawiaæ, ¿e zwyk³y wiêzieñ nie mo¿e mieæ syna w Armii Czerwonej.Grudziñski przytacza równie¿ dzieje ¯yda, którego pozna³ w wiêzieniu w Witepsku, a po latach spotka³ go w Rzymie.Cz³owiek ten przychodzi do Grudziñskiego po rozgrzeszenie, bowiem mia³ nadzieje, ¿e autor go zrozumie, bowiem sam prze¿y³ ³agry.Grudziñski jednak nie potrafi zaakceptowaæ jego czynów.¯yd opowiada mu jak dosta³ siê do obozu, za odmowê wyjazdu w g³¹b kraju, by³ bliski koñca, kiedy to z racji wykszta³cenia przydzielono go do baraku technicznego.Wówczas pod groŸb¹ powrotu do lasu z³o¿y³ fa³szywe zeznanie obci¹¿aj¹ce czterech komunistów niemieckich i tym samym skazuj¹c ich na œmieræ.Motyw ¯yda przejawia siê w literaturze polskiej, przez ca³y czas “od chwili pojawienia siê tej nacji w spo³eczeñstwie polskim.Nie zawsze ten obraz utrwalony na kartach ksi¹¿ek by³ pozytywny.¯yd zawsze pojawia³ siê jako wieczny tu³acz", który nigdzie nie jest witany z otwartymi ramionami.Biblijna wêdrówka ¯ydów w³aœciwie nigdy nie zosta³a zakoñczona, bo na ca³ym œwiecie znajduje siê tysi¹ce ¯ydów, którzy jeszcze nie dotarli do Ziemi Obiecanej
[ Pobierz całość w formacie PDF ]