[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Wyobraź sobie sytuację, która uruchomiłaby dawne zachowanie, lecz zastąp je w myślach jednym z nowych, które przed chwilą wybrałeś.Następnie przywołaj obraz innych okoliczności i doświadcz drugiego z przygotowanych wariantów, potem trzeciego.Każdy krok jest równie ważny i jeżeli nie zrealizujesz któregokolwiek zadania cząstkowego, będziesz musiał cofnąć się o jeden lub więcej etapów.Z każdą zdobytą umiejętnością wzrasta jednak twoja ogólna efektywność.Na­uczywszy się porozumiewać ze „znajomą" częścią siebie, np.z krytykiem, możesz wykorzystać tak wyostrzone postrzeganie do nawiązania komunika­cji z pozostałymi składnikami osobowości.Stała „linia komunikacyjna" mię­dzy tobą a twoim kreatywnym „ja" pozwoli ci wykorzystać jego oryginalne spojrzenie i twórcze koncepcje w rozmaitych sytuacjach.Chociaż powyższa technika odwołuje się do nieświadomości, ujawnione dzięki niej informacje docierają do świadomych ośrodków w mózgu; jest ona zatem najpotężniejszym środkiem podnoszenia poziomu samoświadomości.Możesz dzięki niej odkryć przyczyny utrwalonych zachowań, które świado­mie uznajesz za nieprzydatne, niesmaczne, a nawet odrażające, i przeramować te zachowania, opierając się na rozpoznanych wcześniej pozytywnych intencjach.Nowy sposób postępowania wyeliminuje negatywne skojarzenia i emocje, związane z dawnym zachowaniem oraz - co ważniejsze - zapewni ci możliwość wyboru.Nie przestaniesz zaspokajać swych drugoplanowych in­tencji (np.zwrócenia na siebie uwagi, ucieczki lub dostosowania się do in­nych), lecz będziesz to robił w inny sposób, akceptowany przez twą świadomą jaźń i dodający ci wiary w siebie.Przeramowanie może zapewnić spójność działania poszczególnych części ciebie, które dotychczas dążyły do realizacji zróżnicowanych intencji.Uczyniwszy to wszystko świadomie, możesz prze­jąć kontrolę nad własnym postępowaniem.PUNKTY WIDZENIAInna metoda, znana pod nazwą techniki punktów widzenia, służy temu samemu celowi podsuwając listę kontrolną, ułatwiającą rozwiązywanie pro­blemów, a ponadto wzmaga elastyczność myślenia.Problemy dotyczące stosunków z innymi, powszechnie formułujemy jako przekonania, np.„ona po prostu nie rozumie", „on się nigdy nie zmie­ni" lub cele, np.„muszę lepiej go poznać".Powyższe przykłady reprezentują oczywiście punkty widzenia, których gamę możemy rozszerzyć, budując zda­nia zawierające poniższe, często używane słowa:dobrze, źle, mądrze, głupio, lepiej, gorzej, słusznie, niesłusznie.Używając tych słów, możemy przekształcić pierwszy przykład „ona po prostu me rozumie" i ujawnić nowe punkty widzenia.Dobrze, ze nie rozumie, ponieważ mogłaby temu nie sprostać.Źle, ze nie rozumie, ponieważ niszczy w ten sposób nasz związek Słusznie, ze nie rozumie, ponieważ nie zna wszystkich faktów.Niesłusznie, ze nie rozumie, ponieważ za to jej płacą.Głupio, ze nie rozumie, ponieważ źle na tym wyjdzie.Mądrze, ze nie rozumie, ponieważ w ten sposób nie może ponosić odpowiedzialności.Lepiej nie rozumieć niz postępować tak złośliwie, jak ona Gorzej nie rozumieć niz w ogolę nie słuchaćZastosowane w powyższym przykładzie słowa wywoławcze dobrze, źle itd.mają ułatwić ci odnalezienie innych punktów widzenia.Ćwiczenie to wymaga zatem konstruktywnego posługiwania się językiem, z którego powinieneś uczynić raczej swojego sługę niż pana Formułując zdania, niczym nie krępuj swej pomysłowości i kreatywności.Przecież zapewne przewidywalne i standardowe rozwiązanie było już brane pod uwagę i nic to nie przyniosło.Gdyby zaś jeden lub dwa punkty widzenia wydały ci się zbyt nieprawdopo­dobne, pomiń je i przejdź do następnych [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • swpc.opx.pl
  •