[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Ów atoli odzyskawszy wolność udaÅ‚268siÄ™ do króla DuÅ„czyków Kanuta i pozostaÅ‚ u niego-266wiele dni i lat , zdobywajÄ…c sobie sÅ‚awÄ™ przewagamiwojennymi w Normandii i w Anglii.DziÄ™ki temu teżspotkaÅ‚ go zaszczyt uzyskania rÄ™ki córy królewskiej269.20.O WIERZE GOTSZALKA270Po Å›mierci króla Kanuta powróciÅ‚ Gotszalk do ziemiojców swoich, a zastawszy dziedzictwo zajÄ™te przezjakichÅ› wÅ‚adców, postanowiÅ‚ stoczyć o nie walkÄ™;odniósÅ‚szy zwyciÄ™stwo odebraÅ‚ w caÅ‚oÅ›ci swe posiadÅ‚oÅ›ci271wraz z panowaniem.RównoczeÅ›nie w celu zdobyciasobie sÅ‚awy i zaszczytu u Boga skierowaÅ‚ swe wysiÅ‚ki kutemu, by skÅ‚onić ludy SÅ‚owian, które268Kanut Wielki, król Danii 1018-1035, Norwegu od 1028 i Angliiod 1016, syn Swena I WidÅ‚obrodego i ZwiÄ™tosÅ‚awy córki ksiÄ™ciapolskiego Mieszka I.Zob.G.L a b u d a, SSS II 369 - 370.269Por.Adam III 19 (18).WedÅ‚ug Saxa Grammatyka (MGH SSXXIX 67, 71) byÅ‚a to Siritha lub Sygryda, córka króla duÅ„skiegoSwena II Estridsena (1047-74 lub 76) Por.W.Dworzaczek,Genealogia, Warszawa 1959, tabl.38.270Por.Adam II 79 (75): post mottem Chnud regis et filiorum eius.PominiÄ™cie owych synów" przez Helmolda doprowadziÅ‚o Stoobado bÅ‚Ä™dnego przekonania, że chodzi nie o Kanuta Wielkiego, któryzmarÅ‚ w listopadzie 1035, lecz o Kanuta II (zm.8 VI 1042).PowrótGotszalka nastÄ…piÅ‚ w 1043 r.271W nowszej nauce paÅ„stwo Gotszalka uchodzi za pierwszepaÅ„stwo wczesnofeudalne u Obodrytów.Por.V.D.K o-już zapomniaÅ‚y o przyjÄ™tym kiedyÅ› chrzeÅ›cijaÅ„stwie, doprzyjÄ™cia Å‚aski wiary i do troski o dobro koÅ›cioÅ‚a.IszczęściÅ‚o siÄ™ dzieÅ‚o Boże w jego rÄ™kach 272 tak bardzo, żenieskoÅ„czona mnogość pogan napÅ‚ynęła do Å‚aski chrztu.I273odbudowaÅ‚ w caÅ‚ym kraju WÄ…grów, PoÅ‚abian i274-Obodrytów zniszczone niegdyÅ› koÅ›cioÅ‚y, skierowanorównież do wszystkich krajów woÅ‚anie o kapÅ‚anów igÅ‚osicieli sÅ‚owa Bożego, którzy mieli napoić umysÅ‚ypogan naukÄ… wiary Å›wiÄ™tej.Cieszyli siÄ™ przeto wierni275 zewzrostu nowej winoroÅ›li, doszÅ‚o też do tego, że krajepeÅ‚ne byÅ‚y koÅ›ciołów, a koÅ›cioÅ‚y kapÅ‚anów.Również Chyżanie, Czrezpienianie i wszelkie ludymieszkajÄ…ce wokół Piany przyjęły Å‚askÄ™ wiary Å›wiÄ™tej.Jest zaÅ› Piana rzekÄ…, u której ujÅ›cia leży miasto Dymin.Tak daleko siÄ™gaÅ‚y niegdyÅ› granice diecezjistarogardzkiej276.Wszystkie wiÄ™c ludy sÅ‚owiaÅ„skie, nadktórymi piecza należaÅ‚a do starogardzkiej276 katedry,trzymaÅ‚y siÄ™ gorliwie wiary Chrystusowej dopóty, dopókiżyÅ‚ Gotszalk.ZaprawdÄ™ mąż ów o wielkiej pobożnoÅ›citakÄ… paÅ‚aÅ‚ gorliwoÅ›ciÄ… wzglÄ™dem Bo-r o l i u k, Gosudarstvo Bodrićej v pravlenie knjazja Gotsalka (1031-66), Sl.Occ.22(1962), s.165-196; R.Marciniak, Ustrój polityczny(por.przyp.35); W.Kowalenko, Gotszalk, SSS II 143.Co do akcjichrystianizacyjnej Gotszalka por.artykuÅ‚ J.T.M i l i k a,ChrzeÅ›cijaÅ„stwo w paÅ„stwie Gotszalka, Antemurale 12 (1968), s.105 - 114.272I Ks.Machabejska 2, 47.273w głównych rÄ™kopisach brak et.274Główna część rozdziaÅ‚u zostaÅ‚a skomponowana częściowodosÅ‚ownie, częściowo w parafrazie z Adama III 19 (18) -21 (20) ischol.70 (72).275U Adama (III 21 [20]) cieszyÅ‚ siÄ™ arcybiskup.276Adam mówi (schol.70 [72] i IV 13) o metropolii hamburskiej.Widoczna tendencyjność Helmolda.skiej religii, że sam czÄ™sto wygÅ‚aszaÅ‚ w koÅ›ciele do ludunauki kaznodziejskie; chciaÅ‚ mianowicie wyjaÅ›nić wjÄ™zyku sÅ‚owiaÅ„skim te zagadnienia, które biskupi i kapÅ‚aniprzedstawiali w sposób niezrozumiaÅ‚y.Jest rzeczÄ…niewÄ…tpliwÄ…, że w caÅ‚ej SÅ‚owiaÅ„szczyznie nie pojawiÅ‚a siÄ™nigdy osobistość potężniejsza i w równym stopniu gorliwaw wierze chrzeÅ›cijaÅ„skiej.ZaprawdÄ™, gdyby dane mu byÅ‚ożyć dÅ‚użej, skÅ‚oniÅ‚by wszystkich pogan dochrzeÅ›cijaÅ„stwa, skoro już prawie nawróciÅ‚ jednÄ… trzeciÄ… ztych, którzy pierwej za dziada jego, MÅ›ciwoja, powrócilido pogaÅ„stwa 277.Wówczas to powstaÅ‚y w poszczególnychmiastach zgromadzenia Å›wiÄ™tych mężów żyjÄ…cych wedÅ‚ugreguÅ‚y kanoniczej jak również zakony mnichów i mniszek;poÅ›wiadczajÄ… to ci, którzy widzieli niektórych z nich w278Lubece, Starogardzie, Raciborzu , AÄ…czynie279 i innychmiastach.W Mechlinie zaÅ›, który jest sÅ‚awnym miastemObodrytów, byÅ‚y podobno trzy zgromadzenia sÅ‚ug Bożych-274.21.O WALCE TOL%7Å‚AN 280W owych dniach powstaÅ‚o wielkie poruszenie281 wewschodniej części krainy SÅ‚owian, toczÄ…cych miÄ™dzy sobÄ…wojnÄ™ domowÄ… 282.277Mowa o rewolucji pogaÅ„skiej i interwencji wieleckiej uObodrytów skierowanej przeciw ksiÄ™ciu MÅ›ciwojowi w 1018 r.278Obecnie Ratzeburg w kraju PoÅ‚abian.279Obecnie Lenzen nad AabÄ….280TytuÅ‚ nie usprawiedliwiony, bowiem Tolężanie byli tylkojednym z czterech plemion biorÄ…cych udziaÅ‚ w wojnie, jak to zresztÄ…wynika z dalszego opowiadania.281Por.I ks.Machabejska 13, 44.282Wydarzenia te datuje siÄ™ na 1057 r.Zob.W.Brüske,283-Ci zaÅ›, którzy nazywajÄ… siÄ™ Lucicami albo Wieletami,skÅ‚adajÄ… siÄ™ z czterech plemion.Z nich to, jak wiadomo,Chyżanie i Czrezpienianie mieszkajÄ… z tej strony Piany,Redarowie i Tolężanie z tamtej.WÅ›ród nich powstaÅ‚ostry spór o hegemoniÄ™-283.Albowiem Redarowie iTolężanie z powodu znacznej starożytnoÅ›ci swego miastajak i dla przesÅ‚awnej Å›wiÄ…tyni, w której siÄ™ pokazujewizerunek Radogosta, chcieli dzierżyć wÅ‚adzÄ™ naczelnÄ…,przypisujÄ…c sobie szczególnie dostojne stanowisko,ponieważ odwiedzaÅ‚y ich czÄ™sto wszystkie ludysÅ‚owiaÅ„skie dla uzyskania odpowiedzi wyroczni iskÅ‚adania corocznych ofiar.Natomiast Czrezpienianie iChyżanie nie chcieli im ulegać, owszem, postanowili285-nawet bronić swej wolnoÅ›ci orężem284.Gdy wiÄ™cwzburzenie z wolna przybieraÅ‚o na sile, doszÅ‚o w koÅ„cu dowojny, w której po bardzo krwawych walkach Redarowie iTolężanie ponieÅ›li klÄ™skÄ™.WojnÄ™ wznawiano potem.Untersuchungen zur Geschichte des Lutizenbundes, Münster-Köln1955, s.78 - 81.283Por.Adam III 22(21), oraz Helmold c.1.284WedÅ‚ug Adama :z Bremy Czrezpienianie walczyli w pojedynkÄ™przeciw trzem pozostaÅ‚ym plemionom ZwiÄ…zku Wieleckiego.Czrezpienianie i Chyżanie z racji nadmorskiego poÅ‚ożenia znaczniebardziej rozwinÄ™li siÄ™ gospodarczo niż konserwatywni Redarowie iTolężanie, stÄ…d niespodziewanie silny opór.ZwyciÄ™stwo RedarówbyÅ‚o zwyciÄ™stwem pyrrusowym; pokonane plemiona poddaÅ‚y siÄ™ksiÄ™ciu Gotszalkowi i tym samym odpadÅ‚y od ZwiÄ…zku.StanowiÅ‚o todla niego ogromny cios, choć, jak zobaczymy, w 1066 r.ZwiÄ…zekpotrafiÅ‚ jeszcze doprowadzić do nowej rewolucji pogaÅ„skiej u Obo-drytów.Zob.K.Wachowski, SÅ‚owiaÅ„szczyzna zachodnia s.146-7;W.Brüske, o.c.285Adam, 1.c.drugi i trzeci raz, ale te same plemiona ponownie zostaÅ‚ystarte przez przeciwników -285.LegÅ‚o wówczas po jednej idrugiej stronie tysiÄ…ce ludzi, a zwyciÄ™zcami zostaliCzrezpienianie i Chyżanie, którym konieczność narzuciÅ‚awojnÄ™.Redarowie i Tolężanie walczÄ…cy dla zdobyciasÅ‚awy 286 ogromnie wstydzili siÄ™ swego niepowodzenia, 287-przeto przywoÅ‚ali na pomoc najdzielniejszego królaDanii288 i saskiego ksiÄ™cia Bernarda, jak i ksiÄ™cia289obodryckiego Gotszalka, wszystkich z wojskiem.%7Å‚ywili też na wÅ‚asny koszt w ciÄ…gu szeÅ›ciu tygodni 290 tÄ™-287wielkÄ… armiÄ™
[ Pobierz całość w formacie PDF ]