[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Oczywiście istnieją wyjątki, kiedy istotny jest opis osoby lub obiektu, lecz w takich wypadkach jest się najczęściej tego świadomym i można odpowiednio ukierunkować uwagę.Akapity łącząceSłużą one do łączenia innych ustępów.Z tego powodu często zawierają kluczowe informacje, gdyż podsumowują to, co je poprzedzało, oraz to, co ma nastąpić.Przykład: “Wyjaśniona powyżej teoria ewolucji zostanie teraz umieszczona w kontekście najnowszych osiągnięć w dziedzinie bioche­micznych badań genetycznych".W tym krótkim zdaniu otrzymujemy nadzwyczajnie dużą ilość informacji, które obejmują zawartość czytanej właśnie części materiału.Akapity łączące mogą być więc bardzo przydatne jako wskazówki podczas przeglądania wstępnego i powtórkowego.STRUKTURA I ROZMIESZCZENIE AKAPITÓWW jaki sposób znajomość struktury i rozmieszczenia akapitów w tek­ście wykorzystać można do poprawy efektywności czytania?Najważniejszą sprawą jest uświadomienie sobie, że w artykułach z ga­zet i czasopism kilka pierwszych i ostatnich ustępów zawiera zazwyczaj najistotniejsze informacje, natomiast w środkowych z reguły znajdują się szczegóły.Jeśli czytany przez ciebie materiał jest tego typu, podczas prze­mykania skoncentruj się na akapitach początkowych i końcowych.Inni znów autorzy na wstępie “rozkręcają się", zanim dotrą do sedna swojej wypowiedzi, które pojawia się w trzecim lub czwartym ustępie.W takich przypadkach powinieneś się najpierw skupić właśnie na tej czę­ści tekstu.Istnieją dwie “gry" dotyczące struktury akapitów, które wydatnie pomogą ci w zrozumieniu i utrzymaniu zainteresowania.W pierwszej należy podczas czytania dla każdego paragrafu wymy­ślić słowo służące zapamiętaniu jego tematu głównego oraz osobny wy­raz dla tematu drugorzędnego.Ćwiczenie to zmusza cię do ciągłego zaangażowania w lekturę i myślenia o tym, co czytasz.Następnie powi­nieneś starać się rozwinąć umiejętność wyszukiwania takich słów, nie przerywając z tego powodu toku czytania.Korzystając ze słów-kluczy, zwłaszcza w postaci mapy myśli, możli­we jest zapamiętanie szczegółów całej książki.Słowa te, w połączeniu z ry­sunkami, stanowią podstawowe części składowe mapy.Druga “gra" z akapitami polega na tym, żeby w trakcie czytania pa­ragrafu powiązać pierwsze zdanie z resztą.Zadaj sobie pytanie, czy ma ono charakter wprowadzający, przejściowy, streszczający czy też tak na­prawdę nie ma nic wspólnego z tym, co jest napisane dalej.PLAN DZIAŁANIA1.Przeprowadź pierwszą grę przynajmniej z czterema akapitami.2.Przeprowadź drugą grę przynajmniej z czterema akapitami.3.Używając wskaźnika, przejrzyj wstępnie kolejny rozdział.4.Zanim przejdziesz dalej, przeczytaj kilka różnych tekstów, aby prze­ćwiczyć rozpoznawanie typów akapitów.ZAPOWIEDZ NASTĘPNEGO ROZDZIAŁUZnajomość przedstawionych powyżej zagadnień umożliwi ci analizę czytanego materiału.Następny rozdział jeszcze bardziej wzmocni twoją zdolność postrzegania całości.15.PRZEGLĄDANIE WSTĘPNE - TWÓJ UMYSŁOWY REKONESANSJeśli chcesz poznać teren, najpierw zapoznaj się z mapą.WSTĘPW rozdziale tym przechodzimy do idei, o której wspominałem już wielokrotnie: wstępnego przejrzenia materiału przed rozpoczęciem czy­tania.Celem wstępnego przejrzenia jest ustalenie w swoim umyśle struk­tury, w której będzie on mógł z łatwością umieszczać pomniejsze szczegóły, co natychmiast powinno poprawić zrozumienie całości.JAKO SWÓJ WŁASNY ZWIADOWCAOsobę przeprowadzającą wstępny przegląd porównać można do zwia­dowcy, który wyprzedza wojsko, aby ustalić topografię terenu, pozycję wroga i obszary taktycznej przewagi.Armii łatwiej jest poruszać się na obcym terytorium, gdy zna główne punkty odniesienia; tak samo umy­słowi łatwiej jest zaatakować i zrozumieć informacje, jeśli posiada wska­zówki, którymi może się kierować.Powinieneś przeprowadzić wstępny przegląd każdego materiału, który zamierzasz przeczytać, bez względu na to, czy są to listy, sprawoz­dania, powieści czy artykuły.We wszystkich przypadkach przyspieszy to lekturę i poprawi zrozumienie, ponieważ nie będziesz się co chwila poty­kał o rzeczy nieznane, lecz ułożysz części w ogólny obraz.Twoja metoda wstępnego przeglądania powinna łączyć w sobie ele­menty wspomniane w rozdziale 9 (na temat przemykania) i 14 (o struk­turze akapitu).Innymi słowy, opanujesz materiał szybciej i z lepszym skutkiem, gdy wyselekcjonujesz te obszary, które najprawdopodobniej zawierają najistotniejsze informacje.Dokonując wstępnego przeglądu zawsze korzystaj z ulubionej techniki wspomagania wskaźnikiem.Opi­sana tutaj idea wstępnego przeglądania ma zastosowanie ogólne.STRATEGIE WSTĘPNEGO PRZEGLĄDANIANastępujące zajęcia “aktywnego czytania" mają na celu uzyskanie lepszego nastawienia psychicznego; twoje cyklopowe oko podczas wstęp­nego przeglądania skuteczniej będzie wyszukiwać potrzebne informacje, a cały proces stanie się bardziej przyjemny.1.Zastosuj to, co już wieszKiedy ustalisz to, co już wiesz na dany temat, często okazuje się, że jest tego więcej, niż ci się wydawało! Mnóstwo osób błędnie przyjmuje, że autor jest ekspertem, podczas gdy w rzeczywistości czytelnik wie tyle samo lub więcej niż on.Zanim rozpoczniesz lekturę, zawsze wykonaj szybko mapę myśli obrazującą swoją wiedzę na dany temat.Wiedzę tę możesz następnie wykorzystać, aby powiązać ją z informacjami z książ­ki i móc zadawać właściwe pytania.2 [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • swpc.opx.pl
  •