[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.33Por.E.Wojciechowski Zarządzanie w samorządzie terytorialnym, Difin, Warszawa 2003,s.216.34W przypadku kataklizmu czy nieurodzaju, gminy wiejskie nie uzyskają planowanych wpływów z tytułu podatku rolnego oraz będą musiały zwiększyć wydatki na zapomogi dla mieszkańców.33Złożenie wniosku aplikacyjnego nie oznacza otrzymania środków unijnych.Jednostki samorządu terytorialnego muszą zarezerwować w budżetach pieniądze na potencjalne lub rozpoczęteinwestycje.W przypadku nieposiadania takich rezerw i nieotrzymania pomocy, może wystąpićproblem z zachowaniem płynności finansowej.36Ustawa o dochodach jednostek samorządu terytorialnego nie precyzuje zasad przyznawaniadotacji celowych z budżetu państwa.Jednostkom samorządu terytorialnego nie przysługują prawai roszczenia oraz odsetki nawet wówczas, gdy dotacje były obiecane i nie wpłynęły na ich konto.37Sytuacja taka zaistniała, gdy stawki podatku VAT na materiały budowlane wzrosły z 7%do 22%.Kosztorysy niektórych inwestycji były przygotowane w oparciu o stare przepisy, a realizacjazamówień będzie odbywała się po nowych cenach.Różnica wynikająca ze zmiany stawek podatkubędzie musiała zostać pokryta z nowych zródeł.38Ma to szczególne znaczenie w planowaniu długoterminowym.39Na przykład odwołanie wójta, burmistrza lub prezydenta miasta w referendum.174Proces przepływu gotówki można podzielić na dwa etapy, tj.planowaniei kontrolę.Zadaniem osoby zarządzającej finansami samorządowymi jest zidentyfikowanie tych aspektów dochodów i wydatków, które mają najbardziej znaczący wpływ na przepływy gotówki, oraz oszacowanie wielkości i rozkładuw czasie dochodów i wydatków, a następnie opracowanie harmonogramu dlajednego roku oraz wieloletniego planu finansowego dla dłuższego okresu (lubbudżetów długoterminowych).Kontrola przepływów gotówki obejmuje:" porównanie wielkości ujętych w harmonogramie z rzeczywistymi przepływami gotówki," analizę prognoz przyszłych przepływów gotówki i ich korektę," podjęcie działań w celu poprawy przepływu gotówki.Zarządzanie przepływem strumieni gotówki ma na celu ułatwienie procesuzarządzania okresowo wolnymi środkami finansowymi występującymi w jednostce samorządu terytorialnego.6.3.Zarządzanie kapitafem i długiemZarządzanie kapitałem obejmuje istotną sferę funkcjonowania jednostki samorządu terytorialnego, gdyż odnosi się do finansowania całego jej majątku (zarówno trwałego jak i obrotowego).W pragmatyce zarządzania pasywami należywyróżnić następujące instrumenty: kształtowanie strategii struktury finansowania majątku (strategia kapitałowa), zarządzanie długiem umożliwiające określenie maksymalnego poziomu absorpcji długu, prognozowanie długu, monitorowanie kosztów długu i określenie średnioważonego kosztu kapitału, zastosowanie analizy finansowej.Cały majątek jednostki samorządu, zarówno trwały jak i obrotowy, mapokrycie w zródłach finansowania będących pasywami.Jest to nic innego, jakporównanie majątku samorządu z kapitałem (i jego strukturą) finansującymgo.Sposób finansowania zależy od strategii struktury kapitałowej przyjętejWariant A Wariant B Wariant Caktywa pasywa aktywa pasywa aktywa pasywaMajątek Fundusze Majątek Fundusze Majątek Funduszeogółem własne JST ogółem własne JST ogółem własne JSTJST (trwały JST (trwały JST (trwałyi obrotowy) i obrotowy) i obrotowy)ZobowiązaniaZobowiązaniaZobowiązaniaRysunek 6.3.Przykłady strategii dotyczącej struktury kapitałowo-majątkowej w jednostcesamorządu terytorialnego175przez daną jednostkę samorządu terytorialnego.Rysunek 6.3 prezentuje trzywarianty relacji między majątkiem a finansującym go kapitałem (strategie struktury kapitałowej)40.Na rysunku zaprezentowano przykładowe sytuacje bilansowe przedstawiające stan majątku jednostki samorządu i sposób jego finansowania.Jest tozupełnie inne spojrzenie na problem zadłużenia w jednostkach samorząduterytorialnego.Jeśli założymy, że jest to stan na koniec danego roku budżetowego, to:" w wariancie A jednostka samorządu terytorialnego posiadany majątekw znaczącej części finansuje zobowiązaniami, czyli środkami, które podlegajązwrotowi; jeżeli znaczna część lub całość zobowiązań jest długiem w postacikredytów, pożyczek lub obligacji, to wyraznie widać, że model przedstawiajednostkę samorządu znacznie zadłużoną;" w wariancie B majątek jednostki samorządu częściowo jest finansowanyzobowiązaniami, jednakże ich udział w strukturze kapitałów nie jest duży;jednostka samorządu terytorialnego ma duży majątek, który w niewielkiej częścijest finansowany długiem;" w wariancie C majątek jednostki samorządu w całości pokryty jest funduszami własnymi, czyli środkami, które pochodzą ze środków własnych jednostki samorządu terytorialnego lub środków niepodlegających zwrotowi (dotacje, środki zagraniczne).Zaprezentowane przykłady pokazują, że nie zawsze najistotniejszym parametrem jest wskaznik zadłużenia (określany jako stosunek długu do dochodów).Z punktu widzenia zachowania równowagi finansowej ważnym pytaniem jest,czy wykorzystywanie zobowiązań do finansowania zadań przynosi efekty w postaci zwiększenia stanu majątku jednostki samorządu terytorialnego, czy też zezwrotnych środków finansuje się wydatki bieżące, czyli konsumpcję
[ Pobierz całość w formacie PDF ]