[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.33Por.E.Wojciechowski ZarzÄ…dzanie w samorzÄ…dzie terytorialnym, Difin, Warszawa 2003,s.216.34W przypadku kataklizmu czy nieurodzaju, gminy wiejskie nie uzyskajÄ… planowanych wpÅ‚y­wów z tytuÅ‚u podatku rolnego oraz bÄ™dÄ… musiaÅ‚y zwiÄ™kszyć wydatki na zapomogi dla mieszkaÅ„ców.33ZÅ‚ożenie wniosku aplikacyjnego nie oznacza otrzymania Å›rodków unijnych.Jednostki samo­rzÄ…du terytorialnego muszÄ… zarezerwować w budżetach pieniÄ…dze na potencjalne lub rozpoczÄ™teinwestycje.W przypadku nieposiadania takich rezerw i nieotrzymania pomocy, może wystÄ…pićproblem z zachowaniem pÅ‚ynnoÅ›ci finansowej.36Ustawa o dochodach jednostek samorzÄ…du terytorialnego nie precyzuje zasad przyznawaniadotacji celowych z budżetu paÅ„stwa.Jednostkom samorzÄ…du terytorialnego nie przysÅ‚ugujÄ… prawai roszczenia oraz odsetki nawet wówczas, gdy dotacje byÅ‚y obiecane i nie wpÅ‚ynęły na ich konto.37Sytuacja taka zaistniaÅ‚a, gdy stawki podatku VAT na materiaÅ‚y budowlane wzrosÅ‚y z 7%do 22%.Kosztorysy niektórych inwestycji byÅ‚y przygotowane w oparciu o stare przepisy, a realizacjazamówieÅ„ bÄ™dzie odbywaÅ‚a siÄ™ po nowych cenach.Różnica wynikajÄ…ca ze zmiany stawek podatkubÄ™dzie musiaÅ‚a zostać pokryta z nowych zródeÅ‚.38Ma to szczególne znaczenie w planowaniu dÅ‚ugoterminowym.39Na przykÅ‚ad odwoÅ‚anie wójta, burmistrza lub prezydenta miasta w referendum.174 Proces przepÅ‚ywu gotówki można podzielić na dwa etapy, tj.planowaniei kontrolÄ™.Zadaniem osoby zarzÄ…dzajÄ…cej finansami samorzÄ…dowymi jest ziden­tyfikowanie tych aspektów dochodów i wydatków, które majÄ… najbardziej zna­czÄ…cy wpÅ‚yw na przepÅ‚ywy gotówki, oraz oszacowanie wielkoÅ›ci i rozkÅ‚aduw czasie dochodów i wydatków, a nastÄ™pnie opracowanie harmonogramu dlajednego roku oraz wieloletniego planu finansowego dla dÅ‚uższego okresu (lubbudżetów dÅ‚ugoterminowych).Kontrola przepÅ‚ywów gotówki obejmuje:" porównanie wielkoÅ›ci ujÄ™tych w harmonogramie z rzeczywistymi prze­pÅ‚ywami gotówki," analizÄ™ prognoz przyszÅ‚ych przepÅ‚ywów gotówki i ich korektÄ™," podjÄ™cie dziaÅ‚aÅ„ w celu poprawy przepÅ‚ywu gotówki.ZarzÄ…dzanie przepÅ‚ywem strumieni gotówki ma na celu uÅ‚atwienie procesuzarzÄ…dzania okresowo wolnymi Å›rodkami finansowymi wystÄ™pujÄ…cymi w jedno­stce samorzÄ…du terytorialnego.6.3.ZarzÄ…dzanie kapitafem i dÅ‚ugiemZarzÄ…dzanie kapitaÅ‚em obejmuje istotnÄ… sferÄ™ funkcjonowania jednostki samo­rzÄ…du terytorialnego, gdyż odnosi siÄ™ do finansowania caÅ‚ego jej majÄ…tku (za­równo trwaÅ‚ego jak i obrotowego).W pragmatyce zarzÄ…dzania pasywami należywyróżnić nastÄ™pujÄ…ce instrumenty: ksztaÅ‚towanie strategii struktury finansowa­nia majÄ…tku (strategia kapitaÅ‚owa), zarzÄ…dzanie dÅ‚ugiem umożliwiajÄ…ce okreÅ›­lenie maksymalnego poziomu absorpcji dÅ‚ugu, prognozowanie dÅ‚ugu, monito­rowanie kosztów dÅ‚ugu i okreÅ›lenie Å›rednioważonego kosztu kapitaÅ‚u, zastoso­wanie analizy finansowej.CaÅ‚y majÄ…tek jednostki samorzÄ…du, zarówno trwaÅ‚y jak i obrotowy, mapokrycie w zródÅ‚ach finansowania bÄ™dÄ…cych pasywami.Jest to nic innego, jakporównanie majÄ…tku samorzÄ…du z kapitaÅ‚em (i jego strukturÄ…) finansujÄ…cymgo.Sposób finansowania zależy od strategii struktury kapitaÅ‚owej przyjÄ™tejWariant A Wariant B Wariant Caktywa pasywa aktywa pasywa aktywa pasywaMajÄ…tek Fundusze MajÄ…tek Fundusze MajÄ…tek Funduszeogółem wÅ‚asne JST ogółem wÅ‚asne JST ogółem wÅ‚asne JSTJST (trwaÅ‚y JST (trwaÅ‚y JST (trwaÅ‚yi obrotowy) i obrotowy) i obrotowy)ZobowiÄ…zaniaZobowiÄ…zaniaZobowiÄ…zaniaRysunek 6.3.PrzykÅ‚ady strategii dotyczÄ…cej struktury kapitaÅ‚owo-majÄ…tkowej w jednostcesamorzÄ…du terytorialnego175 przez danÄ… jednostkÄ™ samorzÄ…du terytorialnego.Rysunek 6.3 prezentuje trzywarianty relacji miÄ™dzy majÄ…tkiem a finansujÄ…cym go kapitaÅ‚em (strategie struk­tury kapitaÅ‚owej)40.Na rysunku zaprezentowano przykÅ‚adowe sytuacje bilansowe przedstawia­jÄ…ce stan majÄ…tku jednostki samorzÄ…du i sposób jego finansowania.Jest tozupeÅ‚nie inne spojrzenie na problem zadÅ‚użenia w jednostkach samorzÄ…duterytorialnego.JeÅ›li zaÅ‚ożymy, że jest to stan na koniec danego roku budżeto­wego, to:" w wariancie A jednostka samorzÄ…du terytorialnego posiadany majÄ…tekw znaczÄ…cej części finansuje zobowiÄ…zaniami, czyli Å›rodkami, które podlegajÄ…zwrotowi; jeżeli znaczna część lub caÅ‚ość zobowiÄ…zaÅ„ jest dÅ‚ugiem w postacikredytów, pożyczek lub obligacji, to wyraznie widać, że model przedstawiajednostkÄ™ samorzÄ…du znacznie zadÅ‚użonÄ…;" w wariancie B majÄ…tek jednostki samorzÄ…du częściowo jest finansowanyzobowiÄ…zaniami, jednakże ich udziaÅ‚ w strukturze kapitałów nie jest duży;jednostka samorzÄ…du terytorialnego ma duży majÄ…tek, który w niewielkiej częścijest finansowany dÅ‚ugiem;" w wariancie C majÄ…tek jednostki samorzÄ…du w caÅ‚oÅ›ci pokryty jest fun­duszami wÅ‚asnymi, czyli Å›rodkami, które pochodzÄ… ze Å›rodków wÅ‚asnych jed­nostki samorzÄ…du terytorialnego lub Å›rodków niepodlegajÄ…cych zwrotowi (dota­cje, Å›rodki zagraniczne).Zaprezentowane przykÅ‚ady pokazujÄ…, że nie zawsze najistotniejszym para­metrem jest wskaznik zadÅ‚użenia (okreÅ›lany jako stosunek dÅ‚ugu do dochodów).Z punktu widzenia zachowania równowagi finansowej ważnym pytaniem jest,czy wykorzystywanie zobowiÄ…zaÅ„ do finansowania zadaÅ„ przynosi efekty w po­staci zwiÄ™kszenia stanu majÄ…tku jednostki samorzÄ…du terytorialnego, czy też zezwrotnych Å›rodków finansuje siÄ™ wydatki bieżące, czyli konsumpcjÄ™ [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • swpc.opx.pl
  •