[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.15.Jednakże %7Å‚ydzi nie chcieli widzieć w czynach Jana realizowania siÄ™ zapowiadanejmisji Eliasza.Dlatego Jezus mówi: Kto ma uszy, niechaj sÅ‚ucha! Trzeba mieć otwarte uszy iwolÄ™ gotowÄ… na wszystko, jeÅ›li siÄ™ chce dostrzec w osobie Jana Chrzciciela tego, kim onnaprawdÄ™ jest.SD JEZUSA O WSPÓACZESNYCH (11,16 19)16Ale z kim mam porównać to pokolenie? Podobne jest do przesiadujÄ…cych na rynku dzieci,które gÅ‚oÅ›no przymawiajÄ… swym rówieÅ›nikom: 17 PrzygrywaliÅ›my wam, a nie taÅ„czyliÅ›cie;biadaliÅ›my, a wyÅ›cie nie zawodzili.18 PrzyszedÅ‚ bowiem Jan: nie jadÅ‚ ani nie piÅ‚, a oni mówiÄ…: ZÅ‚yduch go opÄ™taÅ‚.19 PrzyszedÅ‚ Syn CzÅ‚owieczy: je i pije, a oni mówiÄ…: Oto żarÅ‚ok i pijak, przyjacielcelników i grzeszników.A jednak mÄ…drość usprawiedliwiona jest przez swe czyny».16 17.Opór %7Å‚ydów odrzucajÄ…cych posÅ‚annictwo Jana Chrzciciela kojarzy siÄ™ wÅ›wiadomoÅ›ci Jezusa z postawÄ… tego pokolenia wobec nadchodzÄ…cego Królestwa.Pokolenieto przypomina swym zachowaniem rozkapryszone dzieci: sÄ… znudzone i niezadowolonezarówno wtedy, kiedy siÄ™ je zaprasza do wesoÅ‚ej zabawy, jak i wtedy, kiedy siÄ™ im proponujebardziej poważnÄ… rozrywkÄ™.18 19.Tak siÄ™ rzecz ma wÅ‚aÅ›nie z owym pokoleniem: odrzucaÅ‚o zarówno Jana, który niejadÅ‚ i nie piÅ‚ posÄ…dzajÄ…c go nadto o szataÅ„skie opÄ™tanie jak i Jezusa, który jadÅ‚ i piÅ‚ (por.9,14 n).Jezusowi zarzucano z kolei to, że jest żarÅ‚okiem i pijakiem, i że przyjazni siÄ™ zcelnikami i grzesznikami.Taka postawa faryzeuszy jest wyrazem nie tylko ich niedojrzaÅ‚oÅ›ciduchowej, lecz także zÅ‚ej woli.Ale obok tego pokolenia a może nawet w jego Å‚onie sÄ…ludzie, którzy zarówno w czynach Jana, jak i w dziaÅ‚alnoÅ›ci Jezusa widzÄ… przejawy mÄ…droÅ›ciBożej.MÄ…drość Boża usprawiedliwia siÄ™ niejako i legitymuje czynami Jezusa i Jegopoprzednika Jana Chrzciciela.BIADA NIE POKUTUJCYM MIASTOM (11,20 24)20Wtedy poczÄ…Å‚ czynić wyrzuty miastom, w których dokonaÅ‚o siÄ™ najwiÄ™cej Jego cudów, że siÄ™nie nawróciÅ‚y.21 «Biada tobie, Korozain! Biada tobie, Betsaido! Bo gdyby w Tyrze i Sydonie dziaÅ‚ysiÄ™ cuda, które u was siÄ™ dokonaÅ‚y, już dawno w worze i w popiele by siÄ™ nawróciÅ‚y.22 Toteżpowiadam wam: Tyrowi i Sydonowi lżej bÄ™dzie w dzieÅ„ sÄ…du niż wam.23 A ty, Kafarnaum, czy ażdo nieba masz być wyniesione? Aż do OtchÅ‚ani zejdziesz (Iz 14,13.15).Bo gdyby w Sodomie dziaÅ‚ysiÄ™ cuda, które siÄ™ w tobie dokonaÅ‚y, przetrwaÅ‚aby aż do dnia dzisiejszego.24 Toteż powiadamwam: Ziemi sodomskiej lżej bÄ™dzie w dzieÅ„ sÄ…du niż tobie».20 21.Ubolewanie nad przyszÅ‚ym losem niektórych miast Galilei jest naturalnymnastÄ™pstwem stwierdzonego przed chwilÄ… uporu %7Å‚ydów.Biada zatem takim miastom, jakKorozain, Betsaida.DziaÅ‚y siÄ™ w tych miastach bowiem liczne i wielkie cuda, bÄ™dÄ…ce znakamimÄ…droÅ›ci, dobroci, a nade wszystko wszechmocy Boga.A jednak mieszkaÅ„cy tych miast nieprzyjÄ™li Mesjasza.22 24.Nawet tak przysÅ‚owiowo oporne, pogaÅ„skie miasta, jak Tyr i Sydon, dawno by jużsiÄ™ nawróciÅ‚y, gdyby siÄ™ w nich dokonywaÅ‚y podobne cuda.A już na szczególne potÄ™pieniezasÅ‚uguje Kafarnaum.ByÅ‚ to przecież oÅ›rodek galilejskiej dziaÅ‚alnoÅ›ci Jezusa, miasto takniezwykle uprzywilejowane.Nawet mieszkaÅ„cy Sodomy, wobec takiego wyróżnienia, zpewnoÅ›ciÄ… zachowaliby siÄ™ inaczej.Nic tedy dziwnego, że w dzieÅ„ sÄ…du spotka Kafarnaum losgorszy niż nieszczęścia, które spadÅ‚y kiedyÅ› na SodomÄ™.OBJAWIENIE OJCA I SYNA (11,25 27)25W owym czasie Jezus przemówiÅ‚ tymi sÅ‚owami: «WysÅ‚awiam CiÄ™, Ojcze, Panie nieba i ziemi,że zakryÅ‚eÅ› te rzeczy przed mÄ…drymi i roztropnymi, a objawiÅ‚eÅ› je prostaczkom.26 Tak, Ojcze, gdyżtakie byÅ‚o Twoje upodobanie.27 Wszystko przekazaÅ‚ Mi Ojciec mój.Nikt też nie zna Syna, tylkoOjciec, ani Ojca nikt nie zna, tylko Syn i ten, komu Syn zechce objawić.Tekst Mt 11,25 27 to jedyny w Ewangeliach tekst, w którym Bóg Ojciec jest nazwanyPanem nieba i ziemi.Zazwyczaj zwraca siÄ™ Jezus do Ojca za pomocÄ… formuÅ‚y Ojcze mój.Touroczyste wprowadzenie Å›wiadczy od samego poczÄ…tku o szczególnej doniosÅ‚oÅ›ci wypowiedziJezusa.25 26.Wypowiedz owa jest w rzeczywistoÅ›ci modlitwÄ… Jezusa dziÄ™kujÄ…cego Ojcu za to,że zakryÅ‚ swoje plany zbawienia Å›wiata przed mÄ™drcami i wielkimi tego Å›wiata, a objawiÅ‚ jeprostaczkom.Ci ostatni bowiem od samego poczÄ…tku sÄ… bardziej otwarci na sÅ‚owo Boże, im teżprzyobiecuje Jezus w swym Kazaniu na górze specjalnÄ… zapÅ‚atÄ™ (5,3).ZresztÄ… podobnymiwzglÄ™dami u Boga cieszyli siÄ™ prostaczkowie, tzw.ubodzy Jahwe, już w ST.Oni też potrafilibyć za to prawdziwie wdziÄ™czni i oddani Bogu.27.SÅ‚owa o wzajemnym poznaniu Ojca i Syna to szczególny dowód na równość dwupierwszych Osób Boskich.O tej równoÅ›ci Å›wiadczy nadto fakt, że Ojciec wszystko przekazaÅ‚Synowi.Kim jest Syn, o tym wie dokÅ‚adnie tylko Ojciec i odwrotnie: peÅ‚nÄ… wiedzÄ™ o Ojcuposiada jedynie Syn oraz ten, komu Syn zechce owÄ… prawdÄ™ objawić.Tak dosadnie swejrównoÅ›ci z Ojcem nigdy jeszcze Syn nie sformuÅ‚owaÅ‚ w Ewangeliach synoptycznych.NiechwiÄ™c wie to pokolenie, kogo odrzuca, kim gardzi.WEZWANIE DO UTRUDZONYCH (11,28 30)28Przyjdzcie do Mnie wszyscy, którzy utrudzeni i obciążeni jesteÅ›cie, a Ja was pokrzepiÄ™.29Wezcie na siebie moje jarzmo i uczcie siÄ™ ode Mnie, bo jestem cichy i pokornego serca, aznajdziecie ukojenie dla dusz waszych.30 Albowiem sÅ‚odkie jest moje jarzmo, a moje brzemiÄ™lekkie».28 30.Podobnie jak objawienie mÄ…droÅ›ci, tak też i sÅ‚owa pociechy sÄ… skierowaneszczególnie do maluczkich, ubogich, utrudzonych i obciążonych.Im obiecuje Jezus specjalnepokrzepienie, ich zachÄ™ca do wziÄ™cia na siebie Jego brzemienia, do wprzÄ™gniÄ™cia siÄ™ w Jegojarzmo.JeÅ›li przyjdÄ… do Niego, jeÅ›li bÄ™dÄ… naÅ›ladować Jego Å‚agodność i pokorÄ™, ich jarzmookaże siÄ™ sÅ‚odkie, brzemiÄ™ lekkie, a oni sami znajdÄ… dla swych dusz ukojenie.AUSKANIE KAOSÓW W SZABAT (12,1 8)12 1 Pewnego razu Jezus przechodziÅ‚ w szabat poÅ›ród zbóż.Uczniowie Jego, odczuwajÄ…cgłód, zaczÄ™li zrywać kÅ‚osy i jeść [ziarna].2 Gdy to ujrzeli faryzeusze, rzekli Mu: «Oto twoi uczniowieczyniÄ… to, czego nie wolno czynić w szabat»
[ Pobierz całość w formacie PDF ]