[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.To bowiem, co jest powszechne, nie indywidualizuje siÄ™,chyba że dziÄ™ki temu, iż jest w czymÅ› przyjmowane.Przy­czyna pierwsza zaÅ› jest czymÅ› jednostkowym oddzielonymod wszystkich innych [bytów], gdyż w przeciwnym razie nieposiadaÅ‚aby jakiegoÅ› dziaÅ‚ania.Rzeczy powszechnych bo­wiem nie dotyczy ani dziaÅ‚anie, ani też doznawanie dzia­Å‚ania.Wydaje siÄ™ zatem, że z koniecznoÅ›ci trzeba powie­dzieć, iż przyczyna pierwsza posiada yliatim [tj.zÅ‚ożenie],to znaczy coÅ› przyjmujÄ…cego bytowanie.Ale na to z koleimożna odpowiedzieć, że sama nieskoÅ„czoność boskiegobytowania, o ile mianowicie nie jest ograniczona przez coÅ›przyjmujÄ…cego, posiada w pierwszej przyczynie odmienneyliatim [tj.zÅ‚ożenie] niż to, które znajduje siÄ™ w innych rze­czach.Jest tak dlatego, że jak w innych rzeczach zindywi­dualizowanie przyjÄ™tej rzeczy powszechnej urzeczywistniasiÄ™ dziÄ™ki temu, co jest przyjmujÄ…ce, tak boska dobroć orazbytowanie indywidualizuje siÄ™ ze wzglÄ™du na samÄ… swojÄ…czystość, dziÄ™ki temu mianowicie, że ona sama nie jestw czymÅ› przyjÄ™ta.Z tego zaÅ›, że w ten sposób jest zindy­ 9.Wszelka staÅ‚ość inteligencji.89widualizowana, wynika, że wÅ‚aÅ›nie dziÄ™ki swojej czystoÅ›ciposiada [takÄ… wÅ‚asność], że może wpÅ‚ywać dobrami na in­teligencjÄ™ oraz inne rzeczy *.%7Å‚eby zaÅ› staÅ‚o siÄ™ to oczywiste, należy rozważyć, że coÅ›nazywa siÄ™ bytowaniem jednostkowym ze wzglÄ™du na to,że nie powstaÅ‚o po to, by istnieć w licznych rzeczach, gdyżwÅ‚aÅ›nie coÅ› powszechnego powstaÅ‚o w tym celu, by istniećw wielu rzeczach.CoÅ› jednostkowego zaÅ› może siÄ™ zreali­zować dwojako.W pierwszy sposób tak, że jest ograniczo­ne do czegoÅ› jednego, w czym to coÅ› siÄ™ znajduje, tak jakbiel [w ogóle] dziÄ™ki zasadzie swojego gatunku powstaÅ‚a poto, by istnieć w wielu rzeczach, lecz ta biel [konkretna],która jest przyjÄ™ta w tym oto podmiocie, nie może bytowaćinaczej jak w nim wÅ‚aÅ›nie.Ten sposób rozumowania jednaknie może ciÄ…gnąć siÄ™ w nieskoÅ„czoność, ponieważ w ciÄ…guprzyczyn formalnych oraz materialnych nie można postÄ™­pować w nieskoÅ„czoność, jak dowodzi siÄ™ tego w II ksiÄ™­dze Metafizyki63.Dlatego trzeba dojść do czegoÅ›, co niepowstaÅ‚o, po to, aby być przyjÄ™tym w czymÅ›, i dziÄ™ki temuwÅ‚aÅ›nie posiadać jednostkowość, tak jak materia pierw­sza w rzeczach cielesnych, która jest zasadÄ… pojedynczoÅ›ci.* Fragment ten zawiera argumentacjÄ™ bÄ™dÄ…cÄ… próbÄ… udowodnienia i wy­jaÅ›nienia jednej z najtrudniejszych i najistotniejszych tez teologii naturalnejAkwinaty.Teza ta dotyczy bytu Bożego i gÅ‚osi, że Bóg jako istnienie samoist­ne, czyste i absolutne oraz nieskoÅ„czone jest zarazem bytem powszechnymi jednostkowym.Bóg realizuje zatem w sobie swoisty paradoks ontyczny,który ostatecznie jest dla ludzkiego umysÅ‚u nieprzeniknionÄ… TajemnicÄ….Mo­Å¼emy bowiem zrozumieć to, że tak być musi, ale jak siÄ™ to realizuje, tegodo koÅ„ca przeniknąć i zrozumieć nie potrafimy.Takich paradoksów w przy­padku Boga jest zresztÄ… wiÄ™cej.PrzykÅ‚adowo, Bóg jest samÄ… tożsamoÅ›ciÄ…,a zarazem dynamizmem itp.W tej sprawie zob.np.: J.Salij, Eseje tomistyczne,PoznaÅ„, 1998, s.9-21.63 Por.Arystoteles, Metafizyka, ks.II, rozdz.2 (994 a 20 i n.); Tomaszz Akwinu, Komentarz do  Metafizyki , ks.II, lekcja 3, 305 i n., oraz lekcja 4,320 i n. Komentarz do  KsiÄ™gi o przyczynach 90Dlatego trzeba też, żeby wszystko to, co nie powstaÅ‚o, abyistnieć w czymÅ› innym, byÅ‚o jednostkowe tylko za spra­wÄ… samego tego faktu.W tym miejscu [wychodzi na jaw]drugi sposób, w jaki coÅ› nie powstaje po to, żeby istniećw wielu rzeczach.Polega on na tym, że coÅ› nie powstaÅ‚opo to, by istnieć w czymÅ› [drugim], jak w sytuacji, gdy­by biel byÅ‚a oddzielona, istniejÄ…c bez podmiotu.ByÅ‚abywówczas w ten [drugi] sposób jednostkowa.W ten wÅ‚aÅ›­nie sposób zachodzi zindywidualizowanie w przypadkusubstancji oddzielonych, które sÄ… formami posiadajÄ…cymibytowanie, oraz w przypadku samej przyczyny pierwszej,która jest samym trwale istniejÄ…cym bytowaniem.10Wszelka inteligencja jest peÅ‚na form, chociaż miÄ™dzynimi sÄ… takie, które zawierajÄ… formy bardziej powszechne,oraz takie, które zawierajÄ… formy mniej powszechne.Jest tak ponieważ formy, które znajdujÄ… siÄ™ w inteligencjach wtór­nych, powszechnych w rzeczach niższych, znajdujÄ… siÄ™ na sposób szcze­gółowy, natomiast w inteligencjach pierwszych znajdujÄ… siÄ™ na sposóbpowszechny.Te formy natomiast, które na sposób powszechny znajdujÄ…siÄ™ w inteligencjach pierwszych, w inteligencjach wtórnych znajdujÄ… siÄ™na sposób szczegółowy [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • swpc.opx.pl
  •