[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Duchowe pojęcia mają równie\ dwojaką formę: jedne są wyodrębnione iszczegółowe, inne niewyrazne, ciemne i ogólne.Do wyodrębnionych i szczegółowych zaliczają się cztery rodzaje pojmowańudzielanych duchowi bez pośrednictwa jakichkolwiek zmysłów cielesnych.Są towidzenia, objawienia, słowa i uczucia duchowe.Pojęcie ciemne i ogólne jest tylko jedno, tj.kontemplacja, którą otrzymuje się przezwiarę.W tej kontemplacji chcemy stawić duszę, prowadząc ją do niej poprzezwszystkie inne pojęcia (zaczynając od pierwszych) i ogołacając ją z nich. Droga na górę Karmel".[.]Na drodze ku Miłości, spotkacie się z wieloma wydarzeniami.I chocia\ ichniezwykłość jest na początkowych etapach pomocą utwierdzającą was wsłuszności obranej drogi, to w dalszej podró\y staje się przeszkodą tympowa\niejszą, im bardziej się z nimi wią\ecie.śyjcie zwyczajnie, prosto, bądzcie skromni, niezale\nie, co się dzieje.Nie poszukujcie wielkości ani znaczenia w świecie, to trud daremny, szczęścia imiłości tam nie znajdziecie.Poszukujcie miłości w Bogu, Jego obierzcie sobie zacel.Kierujcie się ku Miłości ka\dego dnia.Kochający Stwórca jest wszystkim.Jest wwas i obok was dookoła.Wszechświat, który widzicie jest Jego wytworem, jestdarem i ofiarą miłości dla Miłości.Mistrzu, w powy\szym fragmencie mamy określoną kontemplację, jako drogęnajpewniejszą i najwy\szą do zjednoczenia z Boskością.- 164 -Kontemplacja o której mówisz, jest tylko fragmentem pewnej drogi.Zwróćuwagę, \e tekst był pisany dla ludzi całkowicie poświęcających się sprawom, jakwtedy rozumiano, duchowym.Dzisiaj kontemplacja jest wskazana, lecz zumiarem i równie\ w nielicznych wypadkach.Opiszę je szczegółowo pózniej.Wartość tekstu, który dziś komentuję polega na odsłonieniu zale\nościpsychicznych, które przeszkadzają w procesie jednoczenia w miłości ze Stwórcą.Obecny tekst jest kierowany do znacznie szerszego grona ludzi i jego zadaniemjest pokazanie środków, dzięki którym mo\na odnalezć Boską Miłość w zwy-czajnym \yciu.Kontemplacja bez odpowiedniego przygotowania, dziś znudzi większość, niedając spodziewanych efektów oraz wsparcia, którego potrzebują.Kontemplacjajest oczyszczeniem, lecz jednocześnie jest ograniczaniem się do zawieszaniawszystkich czynności zmysłowych i umysłowych i nic ponadto.W Mojej seriiksią\ek mówię o tym, \e spośród technik medytacyjnych mo\emy wybrać izastosować te, które doprowadzą nas do oczekiwanej bliskości daleko szybciej.śyjąc w świecie i dotykając go ka\dego dnia, musicie mieć znacznie więcej siłyduchowej, aby mimo wszystko kierować się ku kochającej Boskości.Stądmetody które wam podaję, umo\liwiają bezpośredni kontakt od razu z celem ikońcem drogi.Na tej drodze to Ja biorę was na ręce i wznoszę ku sobie.Na tejdrodze przychodzi taki okres, kiedy z ufnością i oddaniem powierzacie Mi sięcałkowicie i bez reszty.Wtedy trwamy w słodkim uniesieniu Miłości, a wyporzucacie wszystko, co zmysłowe i nadzmysłowe dla Mnie.I to jest najwy\szaforma kontemplacji.Nie musicie du\o wiedzieć ani du\o rozumieć, aby trwać w miłości.Odsuwającod siebie wszystko, co nie jest samą i czystą Boskością, zanurzajcie się wdoskonałym Boskim promieniowaniu.Ono jest jak ogień hutniczy, który topi wsobie wszystkie metale.Nie idzcie za niczym innym, poddając się wyłączniedziałaniu Miłości.[& ]Dusza powinna dą\yć do Boga poznając Go raczej przez to, czym On nie jest, ani\eliprzez to, czym jest.Tym samym więc musi odrzucać całkowicie wszystkiepojmowania, tak naturalne jak i nadprzyrodzone.Zastosujemy to do pamięci, by jąwyprowadzić poza jej naturalne granice i właściwości.Tym tylko bowiem sposobemwzniesie się ona ponad samą siebie, tj.ponad wszelkie poznanie szczegółowe iposiadanie odczuwalne, w szczytnej nadziei Boga nieogarnionego.Przez pojęcia naturalne powstające w pamięci rozumiemy te wszystkie, które pamięćkształtuje lub mo\e wytworzyć na podstawie działania pięciu zmysłów ciała: słuchu,wzroku, powonienia, smaku i dotyku, oraz wszystkie inne, jakie mo\e ukształtować iwytworzyć.- 165 -Ze wszystkich tych poznawań i kształtów, pamięć ma ogołocić się i opró\nić, orazstarać się stracić wszelkie o nich wyobra\enia, tak by w niej nie zostało ni znakupoznania, ni śladu rzeczy, lecz aby stała się nagą i pustą, jak gdyby nigdy nic przeznią nie przeszło w zupełnym zapomnieniu i zawieszeniu wszystkiego.To uwolnienie pamięci musi się odnosić do wszystkich form bez wyjątku.Inaczej niebędzie mogła zjednoczyć się z Bogiem.Zjednoczenie bowiem mo\e dokonać siętylko wtedy, gdy dusza oderwie się od wszystkiego, co nie jest Bogiem.Bóg bowiemnie podpada pod \adną formę ni \adne szczegółowe poznanie, jak to mówiliśmy wnocy rozumu. Droga na górę Karmel".[.]Pojmowanie jest działaniem umysłu z jego zdolnościami w tym pamięcią iwyobraznią.Ale miłość pochodzi z innej sfery i jest właściwa sercu, nieumysłowi.wiczenia umysłowe są dobre, gdy prowadzą nas do pobudzeniaserca do czystej i \ywej miłości ku Stwórcy.W tej i poprzednich ksią\kach, opisałem kilka sposobów anga\owania władzumysłu w zadania o\ywienia miłości.I tak wyobra\anie sobie bliskościUkochanego Stwórcy natychmiast stawia nas przy Nim.Wspominanie Jegobliskości, dobroci i miłości pobudza głębsze pokłady psychiki do zwrotu kuNiemu.A w obecnej ksią\ce pokazałem jeszcze w jaki sposób mo\ecie wchodzićświadomie w kontakt z jego drogą i kochającą energią, usuwając na bokwszystko inne.Ale i to oczywiście niejest jeszcze wszystko i będzie więcej.Narazie jednak pracujcie, bo dostaliścieju\ bardzo, bardzo wiele.Miłość jest podstawą, z której składasię świat zjawisk.Miłość jest punktemwyjścia i samym celem drogi.Niezajmujcie się zanadto innymi rzeczami,bo nie są tego godne.Nie zajmujcie sięzanadto ani światem, ani samymi sobą.Nie zajmujcie się innymi, ani bliskimiani dalekimi, bo jest to wszystko czcze i pró\ne.Nie niesie ze sobą \adnychznaczących i trwałych korzyści
[ Pobierz całość w formacie PDF ]