[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Proszę zważyć, że takie działanie wychowawcze jest samo w sobie właściwe.Przesadna jest natomiast obrana technika perswazji.Chcąc pokazać, że zwierzęta godne są tego, by żyć, uczłowiecza się je i sprowadza do poziomu zdziecinnienia.Nie mówi się, że mają prawo do życia, nawet jeśli zgodnie ze swoją naturą są dzikie i mięsożerne, ale wpaja się szacunek dla nich, przedstawiając je jako miłe, zabawne, dobroduszne, życzliwe, mądre i przezorne.Nie ma stworzenia bardziej nieroztropnego niż leming, leniwszego niż kot, bardziej zaślinionego niż pies w sierpniu, bardziej śmierdzącego niż prosię, bardziej histerycznego niż koń, głupszego niż ćma, bardziej obślizgłego niż ślimak, jadowitszego niż żmija, obdarzonego mniejszą fantazją niż mrówka i mniej twórczego muzycznie niż słowik.Trzeba po prostu kochać - a jeśli nie możemy się na to w żaden sposób zdobyć, przynajmniej szanować te i inne zwierzęta takimi, jakimi są.Dawne bajki w przesadnych barwach pokazywały złego wilka, natomiast bajki współczesne przesadzają pokazując wilka dobrego.Wieloryby należy ratować nie dlatego, że są dobre, ale dlatego, że stanowią cząstkę środowiska naturalnego i przyczyniają się do zachowania równowagi ekologicznej.Natomiast nasze dzieci są wychowane na mówiących wielorybach, wilkach, które zapisują się do trzeciego zakonu franciszkańskiego, a przede wszystkim na pokazywanym do znudzenia niedźwiadku Teddym.Reklama, filmy animowane, książki z obrazkami są pełne misiów poczciwych jak aniołki, praworządnych i opiekuńczych pieszczoszków.Obelgą jest dla niedźwiedzia usłyszeć, że ma prawo żyć, bo - jak powiada się w moich stronach - jest grande e grosso, ciula e balosso.* [przyp.: Wielki i gruby, ospały w miłości i oferma (dialekt lombardzki).Przyp.tłum.] Dlatego podejrzewam, że biedne dzieciaki z Central Parku zginęły nie na skutek niedostatku wykształcenia, lecz właśnie wskutek jego nadmiaru.Padły ofiarą gryzącego nas sumienia.Pragnąc, by zapomniały, jak zły jest człowiek, zbyt intensywnie wmawiano im, że niedźwiedź jest dobry.Zamiast powiedzieć im uczciwie, co to takiego człowiek, a co zwierzę.(1987)JAK PISAĆ WSTĘPYCelem niniejszego felietonu jest wyjaśnienie, jak opracować wstęp do tomu esejów, rozprawy filozoficznej, zbioru tekstów naukowych, wydanych, jeśli to tylko możliwe, w oficynie lub serii o randze uniwersyteckiej, i zgodnie z obyczajami zakorzenionymi w naszych czasach, w akademickiej etykiecie.Przedstawię więc poniżej w ujęciu syntetycznym, dlaczego trzeba pisać wstępy, co powinny one zawierać i jak należy dobierać podziękowania.Zręczność w formułowaniu podziękowań świadczy o klasie uczonego.Może się zdarzyć, że ten czy ów z uczonych, będąc u kresu sił, uświadamia sobie, że nie ma komu dziękować.To nieważne, można wszak wymyślić długi wdzięczności.Wynik naukowy bez długu wdzięczności to rzecz podejrzana i komuś trzeba zawsze w jakiś sposób podziękować.Przy pisaniu tego felietonu cennym wsparciem były mi długie lata zażyłego obcowania z tekstami naukowymi, które zawdzięczam ministrowi szkolnictwa Republiki Włoskiej, uniwersytetom w Turynie i Florencji, politechnice w Mediolanie oraz uniwersytetowi w Bolonii, a także New York University, Yale University, Columbia University.Nigdy nie zdołałbym doprowadzić do końca pracy nad tym felietonem bez nieocenionej pomocy Pani Sabiny, dzięki niej bowiem mój gabinet, który o drugiej w nocy jest wypełniony stosem niedopałków i makulatury, rano powraca do jakiego takiego stanu.Szczególne podziękowanie winien jestem Barbarze, Simonie i Gabrieli, które nie szczędziły wysiłków, aby czas przeznaczony na refleksję nie był zakłócony przez międzykontynentalne rozmowy telefoniczne na temat zaproszeń na rozmaite kongresy, poświęcone zagadnieniom nie mającym nic wspólnego z moimi zainteresowaniami.Niemożliwe byłoby również napisanie tego felietonu bez wytrwałego wsparcia mojej małżonki, która zawsze umiała, i umie, znosić humory i wybryki uczonego nękanego najwznioślejszymi problemami bytu, przywracając mu pogodę ducha uwagami o nicości wszelkiej rzeczy
[ Pobierz całość w formacie PDF ]