[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Mając hetmana więcej można wygrać grając tyko według planu.Oto jak ten planformułujemy słownie. Copyright by ARDEN S.C.67Wszelkie prawa zastrzeżone.%7ładen fragment niniejszej publikacji nie może być kopiowany lubrozpowszechniany w jakiejkolwiek formie bez otrzymania osobnej, pisemnej zgody wydawcy. Białe przy pomocy hetmana i króla spychają króla czarnych do rogu lub na bandę (trzebabyć ostrożnym, aby nie dać pata!) i wykonują decydujące uderzenie hetmanem na bandzie lubhetmanem bronionym przez króla.!Y!Y!Y!YY!Y!Y!Y!!Y!Y!Y!YY!Y!K!Y!!YmY!Y!YY!Y!YlY!!Y!YtY!YY!Y!Y!Y!D054.Wygranie końcówki K+S+G przeciwko królowi jest dosyć skomplikowane.Turniejowapraktyka zna przypadki, gdy trudności ze znalezieniem drogi do wygranej mieli niektórzymistrzowie.W tym przypadku zwycięstwo uzyskuje się tylko przy pomocy dokładnej gry według planu,który można rozbić na trzy etapy:1.Wszystkie trzy figury białych spychają czarnego króla na bandę.2.Białe przeganiają króla czarnych do rogu koloru gońca białych.3.Białe tworzą klatkę, w której zamykają czarnego króla i dają mata.Uwaga, dwa ostatnieruchy białych muszą być z szachem.Plan wygranej w pierwszej końcówce składa się z jednego etapu, jednej części.W drugimprzypadku są trzy takie części.H+K przeciwko królowi - wygraną uzyskuje się przy pomocy planu składającego sięz jednego etapu (części).W+K przeciwko królowi - wygrana wymaga dwóch etapów.G+S+K przeciwko królowi - wygrana w trzech etapach.Można zatem powiedzieć, że są dwa rodzaje planów.1.Plany jednoczęściowe.2.Plany wieloczęściowe.Dalsza analiza przykładów z praktyki arcymistrzów i mistrzów potwierdza słusznośćtakiego podziału.Trzeba jeszcze zwrócić uwagę na jedną ważną rzecz.W powyższychprzykładach matujący nie wie na jakim polu da mata, ale wie co będzie robił w każdym etapieplanu.Podział planów wieloczęściowych (na trzy kategorie):1) Kiedy tworzący plan może określić zadania i cele, które stać będą przed nim na każdymetapie planu.Jest to plan w którym wszystko widać do końca.2) Kiedy przyszłość widać jak przez mgłę.Jest to plan w którym coś widać.3) Kiedy dokładnie widać tylko pierwszy etap.Co dalej, nie wiadomo.Jest to plan dalejciemność. Copyright by ARDEN S.C.68Wszelkie prawa zastrzeżone.%7ładen fragment niniejszej publikacji nie może być kopiowany lubrozpowszechniany w jakiejkolwiek formie bez otrzymania osobnej, pisemnej zgody wydawcy.Plan jednoczęściowyJeżeli stwierdzimy, że w pewnych momentach partii arcymistrz dokładnie określił szansestron, przeprowadził ogólną ocenę pozycji oraz wymyślił dokładny plan przegrupowania figuri pionów, przynoszący mu różne korzyści, to możemy wtedy mówić o ataku lub obronie,o realizacji tak materialnej jak i pozycyjnej przewagi.Określając ogólny plan grający będzie brał pod uwagę nie tylko swoje ruchy, ale takżeruchy przeciwnika.W szachach jest nieskończona ilość możliwych rodzajów planów, tak jakpraktycznie nieskończone są szachy.Plany różnią się od siebie: celami, sposobami realizacjii długością, to jest ilością ruchów potrzebnych do ich wypełnienia.W jakim przypadku budujemy plan jednoczęściowy?Zależy to przede wszystkim od rodzaju (specyfiki) pozycji i od trudności w określeniuprzyszłych operacji.Nawet najbardziej utalentowany i silny szachista nie jest w stanieprzewidzieć co się zdarzy na przykład, przez najbliższe 10-15 ruchów.Jednoczęściowe plany występują w różnych sytuacjach.Po to: aby zrealizować materialnąlub pozycyjną przewagę, albo uzyskać remis w trudnej pozycji.Na ogół jednoczęściowe plany spotykamy w spokojnych, w przybliżeniu równychpozycjach, gdzie obie strony określają ogólny cel oraz ukierunkowanie swoichnajbliższych ruchów i wszystkimi siłami starają się wykonać swoje zamiary.Realizacja materialnej przewagiOd dawna wiadomo, że tylko grając z planem można zrealizować przewagę materialną.Dotyczy to nawet najprostszych końcówek, na przykład wieża i król przeciwko królowi.Botwinnik - Tal11 partia meczu 1961UYUY!Y!YY!Y!YLD!!n!YCD!Dd!YCY!Y!!YMdcY!YY!v!kcY!!Y!Y!YcdY!v!Y!Y!D055.Białe mają przewagę piona, jednak jej realizacja nie jest prosta.Ileż to końcówekz różnopolowymi gońcami zakończyło się remisem.Zwycięstwo w tej pozycji możnaosiągnąć tylko przy pomocy głęboko przemyślanego planu, opartego na wykorzystaniu nietylko materialnej, ale i pozycyjnej przewagi.Mówiąc o planie na najbliższy okres partii, Botwinnik pisze. Białe mają zamiar otworzyćgrę na skrzydle królewskim z nadzieją, że uda się im albo przeniknąć wieżami na tyłyprzeciwnika, albo stworzyć jeszcze jednego wolnego piona.W partii nastąpiło.28.g2-g4 Wa8-b829.h2-h4 Wc8-c630.h6-h5 & Copyright by ARDEN S.C.69Wszelkie prawa zastrzeżone.%7ładen fragment niniejszej publikacji nie może być kopiowany lubrozpowszechniany w jakiejkolwiek formie bez otrzymania osobnej, pisemnej zgody wydawcy. Teraz plan białych jest jasny.Grając e5 wymieniają na f6, po czym marsz pionów f i gpozwala uzyskać wyżej określone cele.30.& Wb8-c831.e4-e5 g7-g6Tylko ułatwia grę białych.Powszechnie wiadomo, że Tal nie lubił pasywnej obrony.Preferował nawet słabe, ale obowiązkowo aktywne działania.32.h5:g6 Kf6:g633.Wc3-c2 f6:e534.d4:e5 Wc8-h835.Wc2-h2 Wc6-c836.Ke3-d2 Gc4-b3A teraz pion białych dochodzi do a7, co czyni pozycję czarnych beznadziejną.Przy innychruchach, białe ustawiały dwie wieże na linii h i gońca na e3, co zmuszało czarne dotrzymania wież na polach h7 i h8.W tym przypadku rozstrzygało przejście białego króla poczarnych polach skrzydła hetmańskiego.37.a5-a6 Gb3-c438.a6-a7 Wh8-h739.Wc1-a1 Wc8-a840.Gb6-e3 Wh7-b741.Wh2-h6 Kg6-g742.Wa1-h1 Wb7-b2Czarne poddały się.Plan przeprowadzony w tej partii przez Botwinnika był jednoczęściowy.Białe zamierzałyzrobić przełom na skrzydle królewskim i wykonałyby go, gdyby czarne dobrowolnie nieułatwiły zadania dopuszczając marsz białego piona do a7.W takim przypadku, przyspieszyćzwycięstwo można tylko wtedy, gdy przeciwnik pomoże nam.Możemy wówczas, niezdążyć wykonać planu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]