[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Duch prawdy bowiem uczy sposobu bardziej prostego, bezczuÅ‚ostkowoÅ›ci i pieszczotliwoÅ›ci, które tutaj dajÄ… siÄ™ zauważyć.I wszystko, o czym onatu opowiada, co mówiÅ‚a do Boga i Bóg do niej, wydaje siÄ™ być niedorzeczne.Co do mnie wiÄ™c, daÅ‚bym tÄ™ radÄ™, by jej nie polecano ani nie pozwalano pisać o tym.Spowiednik też niech jej nie okazuje, że sÅ‚ucha tego chÄ™tnie, ale sÅ‚ucha tylko dlatego, że sÄ…to zÅ‚udzenia i nie ma co przywiÄ…zywać wagi do tego.Trzeba jÄ… też doÅ›wiadczać wćwiczeniu siÄ™ w cnotach, zwÅ‚aszcza w pogardzie siebie, pokorze i posÅ‚uszeÅ„stwie.A jakoecho uderzenia odezwie siÄ™ czystość duszy, jeÅ›li jej rzeczywiÅ›cie tak wielkich Å‚askudzielono.A próby winny być ciężkie, bo nawet szatan potrafi trochÄ™ wycierpieć dlawywyższenia siÄ™.III.GÓRA KARMEL, CZYLI GÓRA DOSKONAAOZCIPodÅ‚ug zeznaÅ„ Å›wiadków w procesie beatyfikacyjno-kanonizacyjnym o.Jan od KrzyżaposÅ‚ugiwaÅ‚ siÄ™ w nauczaniu i w kierownictwie duchowym pisemnym schematem i rysunkiem,zwanym już to GórÄ… Karmel, już to GórÄ… doskonaÅ‚oÅ›ci.PrzedstawiÅ‚ w nim w ukÅ‚adziegraficznym drogÄ™ prowadzÄ…cÄ… przez oderwanie od wszelkich dóbr stworzonych do wzniosÅ‚ejdoskonaÅ‚oÅ›ci.Rysunki te rozdawaÅ‚ karmelitom i karmelitankom (spotykano je nawet wÅ›ródnowicjuszów), aby czytywali i podÅ‚ug nich siÄ™ ćwiczyli.Rysunków takich, jak siÄ™ oblicza,mógÅ‚ wykonać ZwiÄ™ty i rozdać okoÅ‚o sześćdziesiÄ™ciu.PomiÄ™dzy tekstami wpisanymi wposzczególne rysunki wystÄ™powaÅ‚y prawdopodobnie różnice, co przypuszcza siÄ™ napodstawie porównania trzech zwÅ‚aszcza wariantów: zachowanego autografu ZwiÄ™tego,ofiarowanego siostrze Magdalenie, nastÄ™pnie ryciny wykonanej przez Diega de Astor, wktórej widniejÄ… teksty, jakich nie ma w autografie, wreszcie r.13 (nn.11-13) I ksiÄ™gi Drogi naGórÄ™ Karmel.Wobec tego, że nie ma absolutnej pewnoÅ›ci pochodzenia od Å›w.Janawszystkiego tego, co jest wpisane w rycinÄ™ Diega de Astor, poprzestajemy na polskimprzekÅ‚adzie tekstów autografu ZwiÄ™tego.Teksty wpisane w rysunek Góry doskonaÅ‚oÅ›ci"Szczyt i fundamentNa samym szczycie rysunku widnieje mocno wypisany tytuÅ‚, nazwa góry, wzglÄ™dnie coÅ›,co w myÅ›li ZwiÄ™tego symbolizowaÅ‚o ideaÅ‚ wzniosÅ‚ej doskonaÅ‚oÅ›ci:GÓRA KARMELZaczynajÄ…c patrzeć od doÅ‚uwidzimy kolumnÄ™ wierszy,podzielonych na cztery grupy,poÅ‚ożonÄ… jakby na fundament góry iczytamy od lewej ku prawej:1.Aby dojść do smakowaniawszystkiego, nie chciej smakowaćczegoÅ› w niczym.Aby dojść do poznania wszystkiego,nie chciej poznawać czegoÅ› wniczym.Aby dojść do posiadaniawszystkiego, nie chciej posiadaćczegoÅ› w niczym.Aby dojść co tego, by byćwszystkim, nie chciej być czymÅ› wniczym.2.Aby dojść do tego, w czym niesmakujesz, powinieneÅ› iść przez to,czego nie smakujesz.Aby dojść do tego, czego niepoznajesz, masz iść przez to, czegonie poznajesz.Aby dojść do posiadania tego,czego nie posiadasz, masz iść przez to, czego nie posiadasz.Aby dojść do tego, czym nie jesteÅ›, masz iść przez to, czym nie jesteÅ›.3.Gdy zatrzymujesz siÄ™ nad czymÅ›, przestajesz dążyć do wszystkiego.Aby dojść caÅ‚kowicie do wszystkiego, musisz zaprzeć siÄ™ siebie caÅ‚kowicie we wszystkim.A gdy dojdziesz do posiadania wszystkiego, masz to posiadać nie pragnÄ…c niczego.4.W takim ogoÅ‚oceniu duch znajdzie swój pokój i odpocznienie.Ponieważ nie ubiega siÄ™za niczym, nic go nie bÄ™dzie mÄ™czyÅ‚o w drodze wzwyż i nic nie bÄ™dzie pociÄ…gaÅ‚o w dół,albowiem bÄ™dzie w samym Å›rodku swej pokory.Drogi niedoskonaÅ‚ychZ prawej strony, miÄ™dzy trzeciÄ… a czwartÄ… grupÄ… wierszy, rozpoczyna siÄ™ ujÄ™ta w linie iwkrótce zamykajÄ…ca siÄ™ droga, na której widnieje napis:Droga ducha niedoskonaÅ‚ego dóbr ziemskich: posiadanie, radość, wiedza, pociecha,odpoczynek.Z lewej strony, miÄ™dzy pierwszÄ… a drugÄ… grupÄ… wersetów, rozpoczyna siÄ™ podobnie ujÄ™taw linie i Å›lepo koÅ„czÄ…ca siÄ™ droga, oznaczona napisem:Droga ducha niedoskonaÅ‚ego dóbr niebieskich: chwaÅ‚a, radość, wiedza, pociecha,spoczynek.Zcieżka Å›rodkowaMiÄ™dzy drugÄ… a trzeciÄ… grupÄ… wersetów biegnie ujÄ™ta w linie i skierowana na szczyt droga,na której czytamy napis:Zcieżka Góry Karmel ducha doskonaÅ‚ego: nic, nic, nic, nic, nic, nic, a także na górze nic.WyrzeczeniaW wolnej przestrzeni miÄ™dzy Å›cieżkÄ… Å›rodkowÄ… a niedoskonaÅ‚Ä… drogÄ… z prawej stronywypisaÅ‚ ZwiÄ™ty wyrazy wykluczenia ze strzaÅ‚kami wskazujÄ…cymi na dobra, jakich trzebasiÄ™ wyrzec w dążeniu na szczyt:ani to >, ani to >, ani to >, ani to >, ani to >, ani to >.Podobnie z drugiej strony w odniesieniu do dóbr niebieskich:ani tamto >, ani tamto >, ani tamto >, ani tamto >, ani tamto >, ani tamto >.Negatywne wyniki dróg niedoskonaÅ‚ychNad prawÄ… kolumnÄ… wykluczeÅ„ dóbr, u czubka zamykajÄ…cej siÄ™ drogi niedoskonaÅ‚ej dóbrziemskich, umieÅ›ciÅ‚ ZwiÄ™ty sÅ‚owa wyznania zawodu osób niÄ… postÄ™pujÄ…cych:Im wiÄ™cej ich szukaÅ‚em, tym mniej ich znalazÅ‚em.To samo wyznanie z lewej strony:Im wiÄ™cej pragnÄ…Å‚em ich mieć, tym mniej ich dostÄ…piÅ‚em.Pozytywne wyniki wyrzeczeniaW przeciwieÅ„stwie do ujemnych wyników dróg pożądaÅ„, zapisaÅ‚ ZwiÄ™ty pismempionowym w pobliżu tych dróg przeciwne doÅ›wiadczenia osób kroczÄ…cych Å›cieżkÄ…wyrzeczeÅ„.Z prawej strony:Kiedy siÄ™ o nic nie staraÅ‚em, otrzymaÅ‚em wszystko bez starania.To samo stwierdzenie z lewej strony odnoÅ›nie do dóbr niebieskich:Kiedy już nie staraÅ‚em siÄ™ o nie, otrzymaÅ‚em wszystko bez starania.Szeregi cnót, owoców i darówW dalszej wolnej przestrzeni od wyznaÅ„ pozytywnych osiÄ…gnięć, biegnie w górÄ™ szeregwypisanych cnót, owoców Ducha i darów; z prawej:Pobożność, miÅ‚ość, mÄ™stwo, sprawiedliwość.Z przeciwnej strony:Pokój, radość, wesele, rozkosz.Jakby zwornikiem biegnÄ…cych ku górze szeregów jest napisany pionowo wyraz:MÄ…drość.Bliżej skrajów Å›rodkowej części rysunku znajdujÄ… siÄ™ jeszcze dwie wypowiedzi.Z prawejstrony:Nic mnie nie trudzi.Z lewej strony:Nic mi nie przynosi chluby.Korona GóryKoronÄ™ Góry, okalajÄ…cÄ… szczyt, tworzy tekst:WprowadziÅ‚em was do ziemi Karmelu, abyÅ›cie jedli owoc jej i co najlepszego jej (Jr 2, 7).W Å›rodku sferycznego ksztaÅ‚tu szczytu Góry zdanie:Sama tylko cześć i chwaÅ‚a Boża przebywa na tej Górze.Bardziej horyzontalnym Å‚ukiemokala szczyt Góry kreska podpisana:TÄ™dy nie prowadzi już żadna droga, gdyż dla sprawiedliwego nie ma prawa, on sam dlasiebie jest prawem.DZIEAA WIKSZEIV.DROGA NA GÓR KARMEL1.ZAAO%7Å‚ENIECaÅ‚a nauka, którÄ… chcÄ™ podać w tej Drodze na GórÄ™ Karmel, streszcza siÄ™ w niżejprzytoczonych strofach.ZawierajÄ… one sposób wzniesienia siÄ™ aż na szczyt góry, to jest dowysokiego stopnia doskonaÅ‚oÅ›ci, który tu nazywamy zjednoczeniem duszy z Bogiem.Aponieważ na nich bÄ™dÄ™ opieraÅ‚ swÄ… naukÄ™, zestawiÄ™ je tu razem, aby można byÅ‚o zrozumieć iobjąć caÅ‚Ä… treść tego, co mi tu przyjdzie napisać.W toku pracy nad objaÅ›nianiem ich bÄ™dÄ™ pokolei przytaczaÅ‚ każdÄ… strofÄ™ osobno i poszczególne wiersze, jak tego bÄ™dzie wymagaÅ‚omawiany przedmiot.2.STROFYw których dusza opiewa szczęście, jakie znalazÅ‚a po przebyciu ciemnej nocy wiary,ogoÅ‚acajÄ…c siÄ™ i oczyszczajÄ…c, aby dojść do zjednoczenia z UmiÅ‚owanym.l
[ Pobierz całość w formacie PDF ]