[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Albert Schweitzer[3]Skrojony na miarę plan motywacjiŚwięty Tomasz z Akwinu - włoski teolog i filozof z XIII w., który dużo wiedział o edukacji i motywacji, stwierdził, że kiedy drugiego człowieka chce się przekonać do własnych poglądów, trzeba podejść tam, gdzie on stoi, wziąć go za rękę i poprowadzić.Nie można stać w drugim kącie pokoju i krzyczeć.Nie wolno traktować go jak statys­ty w teatrze i kazać mu podejść.Trzeba zacząć z tego punktu, w któ­rym on się znajduje.To jedyny sposób na ruszenie go z miejsca.Działanie tej zasady widać wyraźnie w sukcesach Franka Bettgera, sprzedawcy polis ubezpieczeniowych na życie.Był zawodowym baseballistą, ale ponieważ często łamał ręce, musiał zmienić zajęcie i postanowił sprzedawać polisy ubezpieczeniowe.Niestety nie szło mu dobrze.Mając dwadzieścia dziewięć lat był nieszczęśliwym, za­dłużonym po uszy bankrutem.Lecz choć to brzmi niewiarygodnie, później odniósł tak wielki sukces, że mógł przejść na emeryturę w wieku czterdziestu jeden lat.Ten gwałtowny zwrot przypisuje Bettger zmianie podejścia do sprzedaży polis, co nastąpiło, gdy usłyszał pewną wypowiedź w hotelu Bellevue-Statford w Filadelfii.Mówił jeden z najlepszych agentów handlowych Ameryki - J.Elliott Hali.Hali opowiadał, że borykał się z trudnościami, omal nie zrezyg­nował, ale że w pewnym momencie zrozumiał powód swoich niepo­wodzeń.Stwierdził, że wygłaszał „za dużo pozytywnych stwierdzeń".„Wydało mi się to dość naiwne - przyznał Bettger - ale zmusiło mnie do wysłuchania całego wywodu".Hali wyjaśnił, że jego błąd polegał na tym, iż zbyt dużo czasu poświęcał na zachwalanie swoich produktów, a za mało na uzyskanie wiadomości o swoich przyszłych klientach.„Pytania Halla miały tylko jeden cel - mówi Bettger.-Pomóc ludziom zrozumieć, czego chcą, a potem pomóc im zdecydo­wać, jak to zdobyć".Idea ta zrewolucjonizowała podejście Bettgera do handlu.„Wcześniej był to tylko sposób zarabiania na życie.Nie chciałem spotykać się z ludźmi z obawy, że potraktują mnie jak nudziarza.Ale znalazłem źródło inspiracji i postanowiłem, że resztę mojej handlowej kariery podporządkuję tej jednej zasadzie: dowie­dzieć się, czego ludzie potrzebują, i pomagać im to zdobyć".A zatem druga zasada wydobywania z ludzi tego, co w nich najlep­sze, brzmi następująco:ZAUWAŻAJ POTRZEBY DRUGIEGO CZŁOWIEKANiestety, wielu przywódców ignoruje ten wstępny krok.Uważają, że zachęcanie jest równoznaczne z poklepywaniem po plecach i huraoptymistycznym przekonywaniem.Tymczasem motywacja jest czymś więcej.Plan motywacji musi być idealnie dopasowany, jak ubranie na modelu.Zanim uruchomimy program działania i zaczniemy wprowadzać zmia­ny, musimy uważnie przyjrzeć się ludziom.Trzeba zadać wiele pytań, dowiedzieć się, gdzie ci ludzie byli, dokąd zmierzają, w co wierzą, jakie są ich czułe punkty, co kochają, a czego nienawidzą^ Innymi słowy, musimy wniknąć w aktualny stan ich osobistych potrzeb.Freud, twórca teorii psychoanalizy zrobił nam wielką przysługę wykazując, że ludzkie zachowania mają określone przyczyny i że każdego człowieka można inspirować.Skoro, więc ludźmi kierują pragnienia, to można uniknąć frustracji i niepowodzeń, przyglądając się uważnie i dowiadując, w ja­ki sposób najskuteczniej przemówić do ich zainteresowań.Frank Bettger opowiada, jak tę zasadę zastosował w swoim koście­le.Gdy wybrano go na kierownika niewielkiej, borykającej się z trud­nościami szkółki niedzielnej, przede wszystkim pomyślał o potrzebie powiększenia tej organizacji.„Mogłem wstać i powiedzieć ludziom, że ponieważ mnie wybrali, oczekuję od nich współpracy i pomocy.Doszedłem jednak do wniosku, że o wiele większą szansę zdobycia tego, czego ja chcę, będę miał wtedy, gdy porozmawiam z nimi o tym, czego chcą oni".Oto, co Bettger powiedział podczas nabożeństwa:Chciałbym przez kilka minut porozmawiać o tym, czego wy chcecie.Macie dzieci i pragniecie, żeby chodziły do szkółki niedzielnej, spotykały się z innymi dziećmi i uczyły czegoś więcej o życiu z tej wspaniałej Księgi [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • swpc.opx.pl
  •