[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.WypeÅ‚nione pracÄ… i muzykÄ…,zakłócone zostaÅ‚y jednak dysonansowym kontrapunktem zÅ‚owrogiej dziaÅ‚alnoÅ›ci Struniarza.Gdyby nie trup, który przywitaÅ‚ mnie po przylocie do K., wszystko miaÅ‚oby wymiar rozrywkiintelektualnej, komputerowej gry z okreÅ›lonÄ… iloÅ›ciÄ… puzzli do uÅ‚ożenia.Kolejne morderstwo,poprzez tropy prowadzÄ…ce w przeszÅ‚ość, a powiÄ…zane z jednej strony ze Å›rodowiskiemmuzycznym, zaÅ› z drugiej z rodzinÄ… Joanny, nadaÅ‚o zdarzeniom tonacjÄ™ ciemnÄ…, minorowÄ…,zÅ‚owróżbnÄ…, której doskonaÅ‚Ä… ilustracjÄ… staÅ‚a siÄ™ muzyka Schuberta.Wszystko razemspowodowaÅ‚o, że wbrew poczÄ…tkowym wÄ…tpliwoÅ›ciom daÅ‚em siÄ™ wciÄ…gnąć w Å›ledztwo, uznajÄ…cnawet, że w jego ramach powinienem odwiedzić Londyn.Potem wydarzenia przybraÅ‚y zawrotnÄ… szybkość, stawiajÄ…c mnie w rolach już to bohateramimo woli, już to osoby przyglÄ…dajÄ…cej siÄ™ bezradnie, jak ktoÅ› burzy porzÄ…dek jej życia.Nieoczekiwany szach okazaÅ‚ siÄ™ zaproszeniem do gry.Brutalnym, a jakże, ale czego spodziewaćsiÄ™ po goÅ›ciach, którzy w ciÄ…gu ostatnich tylko dni mieli na sumieniu lekko liczÄ…c pięćtrupów (trójka konwojentów plus dwóch stewardów z Eurostara)? %7Å‚e nie byÅ‚o ich wiÄ™cej (mniewliczajÄ…c), zawdziÄ™czaÅ‚em refleksowi wykazanemu w krytycznej chwili.Ostatecznie jednakkażdego dnia unikamy Å›mierci, schodzÄ…c z drogi pÄ™dzÄ…cym samochodom i wykonujÄ…c mnóstwozautomatyzowanych czynnoÅ›ci.Gdyby nie dramat uwiÄ™zionej Antosi, być może potrafiÅ‚bym siÄ™ doszukać w swoichdziaÅ‚aniach tego smaku przygody, który towarzyszyÅ‚ mi w trakcie rozwiÄ…zywania zagadkifilharmonii.Teraz byÅ‚o równie ciekawie, choć znacznie bardziej chaotycznie (choćby z racjipoplÄ…tania różnych spraw).I niestety o wiele grozniej.Nie mogÄ…c zdecydować siÄ™ na konkretnÄ… pÅ‚ytÄ™, Å‚apaÅ‚em na chybiÅ‚ trafiÅ‚ stacje radiowe,jednak żaden z utworów do mnie nie przemawiaÅ‚.Czy można dzwiÄ™k zastÄ…pić sÅ‚owem? Sam Ludwig van Beethoven twierdziÅ‚, że da siÄ™(przynajmniej w elementarnym zakresie) komponować za pomocÄ… wyrazów.Jeden z moichkolegów z luboÅ›ciÄ… werbalizowaÅ‚ melodiÄ™ walca z V Symfonii Czajkowskiego:Kieee-dyÅ› byÅ‚a piÄ™-kna, teee-raz nie jest już.Jeszcze inny pokusiÅ‚ siÄ™ o wersjÄ™ hardcorowÄ…:Wpieee-rw byÅ‚a dziewi-cÄ…, teee-raz.I tak dalej.(chodziÅ‚o o to, że rzeczona dama jest obecnie dziewicÄ… à rebours, że siÄ™ takwyrażę).Niejeden z kompozytorów opatrywaÅ‚ swoje dzieÅ‚a muzycznym autografem (wszakdzwiÄ™ki posiadajÄ… literowe nazwy).Na przykÅ‚ad Jan Sebastian Bach i jego b a c hwkomponowane w ostatniÄ… z cyklu Kunst der Fuge.Albo Dymitr Szostakowicz(Schostakowitsch) i motyw d s c h, ukryty miÄ™dzy innymi w X Symfonii i VIII Kwarteciesmyczkowym.W twórczoÅ›ci przywoÅ‚ywanego już Adriana Leverkühna, Doktora Faustusa,pojawia siÄ™ motyw h e a e es.Haetera Esmeralda brzmi nazwa motyla niebiaÅ„skiejpiÄ™knoÅ›ci, a zarazem imiÄ™.diabelskiej kochanicy kompozytora.Przypomina mi siÄ™ pewien sÅ‚owno-dzwiÄ™kowy eksperyment.Grupa wówczas obiecujÄ…cych, dziÅ› uznanych kompozytorów, skupionych w Polskim Towarzystwie MuzykiWspółczesnej, wystÄ…piÅ‚a z poematem zatytuÅ‚owanym.Czerwony Kapturek.Eksperymentalnośćutworu polegaÅ‚a na stopniowym zastÄ™powaniu słów ich dzwiÄ™kowymi odpowiednikami.CzyprzedsiÄ™wziÄ™cie siÄ™ udaÅ‚o, trudno jednoznacznie ocenić, ponieważ stanowiÄ…cy ważny elementspektaklu zapis magnetofonowy nijak nie chciaÅ‚ zgrać siÄ™ z dziaÅ‚aniami muzyków (elektronikastaÅ‚a jeszcze w powijakach).CaÅ‚ość zakoÅ„czyÅ‚a siÄ™ wiÄ™c dość luznÄ… pogawÄ™dkÄ… w domku babci.SÅ‚owa kodujÄ… dzwiÄ™ki, zaÅ› te dla odmiany potrafiÄ… mówić.Na przykÅ‚ad w pieÅ›ni, wktórej ani poezja, ani muzyka nie sÄ… wobec siebie sÅ‚użebne.Czy jednak mogÄ… przemówić takżebez ich pomocy? PosÅ‚uchajmy PieÅ›ni bez słów Feliksa Mendelssohna-Bartholdy ego, a poznamyodpowiedz.DzwiÄ™ki mówiÄ…, choć bliższe prawdy bÄ™dzie stwierdzenie, że opowiadajÄ… lubomawiajÄ….JÄ™zyk mówiony posiada za to melodiÄ™.Spróbujmy choć przez chwilÄ™ nie zważać na jejwymogi.Otrzymamy melorecytacjÄ™.BezbarwnÄ… liniÄ™, w której sÅ‚owo i dzwiÄ™k pasujÄ… siÄ™ wewzajemnej niemocy.A melodia sÅ‚owa pisanego? Istnieje również.To dziÄ™ki niej czyta nam siÄ™coÅ› z Å‚atwoÅ›ciÄ… lub przy jej braku wrÄ™cz przeciwnie.Muzyka peÅ‚na jest obietnic i zaklęć.PytaÅ„ i wykrzykników.ZdaÅ„ niedokoÅ„czonych, atakże zasugerowanych jedynie.Jest skargÄ… i westchnieniem.Opisowość jest cechÄ… naczelnÄ… muzyki programowej ilustrujÄ…cej konkretne zdarzenialub zjawiska ze Å›wiata zewnÄ™trznego, ale próbujÄ…cej też oddać bardziej ulotne stany wewnÄ™trznejÅ›wiadomoÅ›ci.Na drugim biegunie znajduje siÄ™ muzyka absolutna abstrakt dzwiÄ™kowy, majÄ…cyzachwycać piÄ™knem nieliterackim, maestriÄ… formy i konstrukcji czy po prostu ciÄ…giem dzwiÄ™kówpodlegajÄ…cych jednemu tylko kryterium: artystycznej doskonaÅ‚oÅ›ci.Muzyka programowa z luboÅ›ciÄ… posÅ‚uguje siÄ™ niezwykle plastycznym akordem kwartyzwiÄ™kszonej (lub kwinty zmniejszonej, jak kto woli) czy w ogóle wszelkich interwałówwynaturzonych (klasyfikacja moja).PoÅ‚owa dramatów (i horrorów) rozgrywa siÄ™ przy jej udziale(wezmy choćby portret sÅ‚ynnego gnoma z Obrazków z wystawy Musorgskiego).Muzykaabsolutna pÅ‚awić siÄ™ bÄ™dzie za to w interwaÅ‚ach czystych niczym alpejskie powietrze (nie mylićwszakże z programowÄ… jak jasna cholera SymfoniÄ… alpejskÄ… Richarda Straussa; twórca tak siÄ™rozpÄ™dziÅ‚ w naÅ›ladownictwie natury, że posÅ‚użyÅ‚ siÄ™ tu nawet maszynÄ… do imitowania wiatru).Oddajmy na moment gÅ‚os przywoÅ‚ywanemu już wczeÅ›niej Wendellowi Kretzschmarowi jednemu z bohaterów Doktora Faustusa, który tak oto interpretuje twórczość AntonaBrucknera (bez trudu możemy uznać jÄ… za kwintesencjÄ™ muzyki absolutnej):Czyż może być coÅ› bardziej wzruszajÄ…cego, wspanialszego woÅ‚aÅ‚ nad takienastÄ™pstwo zwykÅ‚ych trójdzwiÄ™ków? Czyż nie jest to jakby oczyszczajÄ…ca kÄ…piel dla duszy?Jego dzieÅ‚a stanowiÅ‚y dlaÅ„: godny zapamiÄ™tania dowód skÅ‚onnoÅ›ci muzyki do nawrotu kusprawom pierwotnym i podziwiania samej siebie w swych najpierwszych poczÄ…tkach.Pozwólcie i altowioliÅ›cie na króciutkie stwierdzenie, zapowiedziane już zresztÄ… wpowyższych akapitach.Otóż interwaÅ‚y dysonansowe bÄ™dÄ… w wiÄ™kszym stopniu wyrażać emocje,podczas gdy konsonansowym zawsze bliżej do idei.Muzyka absolutna, choć odżegnuje siÄ™ od emocji czysto obrazowych, potrafi nie mniejod nich wzruszać
[ Pobierz całość w formacie PDF ]