[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.„Dopóki nie ulegnie to natychmiastowej i radykalnej zmianie, wykorzystam każdą okazję aby [.] atakować ten skandaliczny projekt na każdym publicznym forum", groził Bauer w liście do członków komisji (Saidel, Never Too Late,s.125-126, 129, 212, 221, 224-225).72 Więcej na ten temat w: Finkelstein, Image and Reality, rozdz.2.73 ZOA Criticizes Holocaust Museum's Hiring of Professor Who Compared Israel to Nazis, „Israel Wire", 5 czerwca 1998.Neal M.Sher, Sweep the Holocaust Museum Clean, „Jewish World Review", 22 czerwca 1998.Scoundrel Time, „PS-The Intelligent Guide to Jewish Affairs", 21 sierpnia 1998.Daniel Kurtzman, Holocaust Museum Taps One of Its Own for Top Spot, „Jewish Telegraphic Agency", 5 marca 1999.Ira Stoll, Holocaust Museum Acknowledge Mistake, „Forward", 13 sierpnia 1999.74 Noam Chomsky, World Orders Old and New, Nowy Jork 1996, s.293--294 (Shavit).ROZDZIAŁ 3WYŁUDZANIE DO KWADRATUTermin „ocalały z holokaustu" odnosił się pierwotnie do tych, którzy przeszli przez wyjątkowy koszmar żydowskich gett, obozów koncentracyjnych i obozów pracy niewolniczej, często w takiej właśnie kolejności.Liczb? ocalałych z holokaustu, w chwili zakończenia wojny, szacuje się zazwyczaj na blisko 100 tysięcy.1 Do dziś żyje z nich zapewne nie więcej niż jedna czwarta.Ponieważ przetrwanie obozów stało się ukoronowaniem męczeństwa, wielu Żydów, którzy spędzili wojnę gdzie indziej, zaczęło się podawać za ocalałych z obozów.Ale krył się również za tym inny, ważny powód — materialny.Władze powojennych Niemiec wypłacały bowiem odszkodowania Żydom, którzy byli w gettach lub obozach.Wielu Żydów zmyśliło więc swą przeszłość, żeby zakwalifikować się do odszkodowań.2 „Jeżeli wszyscy, którzy twierdzą, że są ofiarami obozów, są nimi rzeczywiście, to kogo zabił Hitler", oburzała się moja matka.Wielu naukowców rzeczywiście ma wątpliwości co do wiarygodności zeznań „ocalałych z holokaustu".„Przyczyną ogromnej większości pomyłek, które wykryłem we własnej pracy, były zeznania", przyznaje Hilberg.Na przykład, nawet uczestnicząca w „przedsiębiorstwie holokaust" Deborah Lipstadt kwaśno przyznaje, że ocalali z holokaustu utrzymują zazwyczaj, iż w Auschwitz osobiście badał ich Josef Mengele.3Zawodna pamięć to nie jedyny powód, dla którego zeznania niektórych ocalałych z holokaustu wydają się podejrzane.Czci się ich teraz bowiem jak świeckich świętych i dlatego nikt nie odważy się zakwestionować ich zeznań.Uchodzą im na sucho nawet niedorzeczne opowiastki.Elie Wiesel wspomina w swym pamiętniku, że tuż po wydostaniu się z Buchenwaldu i mając ledwie osiemnaście lat, „czytałem Krytykę czystego rozumu — nie śmiejcie się! — w jidysz".Mniejsza z tym, iż Wiesel sam przyznaje, że wtedy „zupełnie nie znałem gramatyki jidysz".Krytyka czystego rozumu nigdy nie była na jidysz przetłumaczona.Wiesel przypomina sobie również szczegółowo „tajemniczego uczonego talmudycznego", który „opanował język węgierski w dwa tygodnie tylko po to, aby sprawić mi niespodziankę".Żydowskiemu tygodnikowi Wiesel powiedział, że „często chrypnie lub traci głos", gdy milcząco czyta sobie książki „głośno, w duchu".Reporterowi zaś „New York Timesa" opowiedział, jak pewnego razu uderzyła go taksówka na Times Square.„Przeleciałem przez całą przecznicę.Taksówka uderzyła we mnie na rogu 45-ej i Broadwayu, a karetka zabrała mnie z 44-ej." „Głoszę nagą prawdę.Inaczej nie potrafię", zarzeka się Wiesel.4W ostatnich latach termin „ocalały z holokaustu" zmodyfikowano tak, by odnosił się nie tylko do tych, którzy przetrwali, lecz również do tych, którzy zdołali uniknąć hitlerowskich prześladowań.Obejmuje więc on, na przykład, ponad sto tysięcy polskich Żydów, którzy schronili się w Związku Radzieckim po napaści Niemiec na Polskę
[ Pobierz całość w formacie PDF ]