[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Istotą szkolnego nauczania jest przecież nauka zapi-sywania czynności matematycznych z zastosowaniem różnych symboli.Pragnę jednak uświadomić dorosłym, że dzieciom sprawia to sporo trud-ności.Stosowanie symboli wymaga oderwania się od konkretów, co łączysię z operacyjnym rozumowaniem1.Wiele złego czyni tu zbytni pośpiech.Lekcji matematyki nie jest zbyt dużo, a nauczycielki chcą szybko zreali-1 Szerzej na ten temat piszę w książce Dzieci ze specyficznymi trudnościami.(1997,s.83- 102).____________________________________________________________ 163zować program nauczania.Nieraz więcej, niż jest w programie.Na doda-tek klasy są liczne i kontakt z każdym dzieckiem jest utrudniony.Mając to na uwadze, warto zadbać o łagodne i spokojne wprowadzeniesześciolatka w świat symboli.Łagodnie, to znaczy wolniej i w taki spo-sób, aby dziecko wszystko zrozumiało.Nie chcę tu wyręczać szkoły i uczyćdzieci pisania cyfr tak, aby mieściły się w kratkach.Nie zalecam takżezajęć podobnych do lekcji szkolnych.14.2.Wprowadzanie znaków = , < , >Dzieci wielokrotnie już ustalały, gdzie jest więcej, a gdzie mniej.Potrafią to zrobić licząc przedmioty i porównując liczebniki.Nie sprawiaim już kłopotów ustawianie przedmiotów w pary: po jednym elemenciez porównywanych zbiorów.Można więc zrobić krok naprzód i wprowadzićje w sposoby zapisywania wyniku takich czynności.Najlepiej uczynić towiosną, przed rozpoczęciem nauki w klasie I.Dorosłym wydaje się, że najtrudniej zapamiętać, w którą stronę trzebaskierować znak < i >, aby pokazywał, gdzie jest więcej lub mniej.Dlategoopowiadają dziecku o psie otwierającym pysk w stronę większej kiełbasy,albo o ptaszku, który otwiera dziobek do większego ziarenka, lub o dzieckuwyciągającym ręce do matki.Takie skojarzenia są co najmniej dyskusyjne.Dzieciom mylą się znaki, bo się je źle tłumaczy, a na dodatek mają zamało okazji do ich stosowania.Na przykład wyjaśnia się dzieciom, że sądwa odrębne znaki < i >.W zapisie wygląda to jednak tak:5 > 3 lub 3 < 5Ten sam znak czyta się raz jako „pięć jest większe od trzech".Drugiraz jako, „trzy jest mniejsze od pięciu".Podobnie jest przy odczytywaniurówności.Na przykład:2 + 4 = 6Znak = mówi, że to, co po lewej, jest równe temu, co po prawej, nieza-leżnie od tego, w jakiej postaci przedstawione są dane liczbowe.Dlategomożna tę równość odczytać:- poczynając od lewej do prawej: wówczas czytamy dwa dodać czteryrówna się sześć lub dwa i cztery jest sześć,- od strony prawej do lewej: teraz czytamy sześć równa się czterydodać dwa lub sześć to tyle samo co cztery i dwa.Kłopot w tym, że dziecko ma do czynienia z dwoma znakami (albo z jednym (=).Nic dziwnego, że dzieciom się myli.Na dodatek znak, = stawia się pomiędzy liczbami zapisanymi symbolicznie.Jeżelidziecko chce rozwiać swoje wątpliwości, nie może policzyć palcem tego, cojest po lewej stronie znaku, i tego, co po prawej.Jest to na lekcjachniemożliwe z powodu przedłużania czasu przeznaczonego na liczenie.Dlatego wymaga się tam liczenia w pamięci.164 ______________________________________________________Dzieciom będzie łatwiej, jeżeli dorosły przeprowadzi serię ćwiczeńi zabaw opisanych w tym rozdziale.Żeby wszystko było zrozumiałe - kilkasłów o figurach liczbowych.Jesteśmy przyzwyczajeni, że liczby zapisujesię za pomocą cyfr.Taką rolę mogą pełnić także figury liczbowe.Są tomałe kółka ułożone tak, aby patrzący na nie człowiek wiedział, że takjest, bez konieczności liczenia.Z tego względu stosuje się tu układ piąt-kowy.W metodyce nauczania początkowego matematyki używa się figurliczbowych Lay'a i figur liczbowych Rusieckiego.Figury liczbowe są bardzo wygodne w ćwiczeniach kształtujących umie-jętność posługiwania się symbolicznym zapisem.Jeżeli dziecko ma wątpli-wości, może zwyczajnie policzyć kółeczka i już wie, o jaką liczbę chodzi.Pomiędzy figury liczbowe można także wstawić znaki =,.Dzieckomoże więc porównać liczebność kółek po lewej i po prawej stronie znaku.„Gdzie jest więcej?" Ćwiczenia i zabawy z kółkami.Potrzebne będąkółka2 i dwa czarne paseczki z Zestawu pomocy.Żeby dziecku i dorosłemu2 W tej serii ćwiczeń będziemy układać figury liczbowe.Dlatego do układania zadańwykorzystuje się tylko kółka.____________________________________________________________ 165było wygodnie układać zadania, trzeba przygotować 2 kartki z blokurysunkowego.Na jednej będą leżały pomoce do zajęć, na drugiej układasię zadania.W tej serii ćwiczeń, dorosły siada naprzeciwko dziecka
[ Pobierz całość w formacie PDF ]