[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.WiÄ™c zastanów siÄ™, czy, kiedy powiadasz: »PragnÄ™ tego, co mam obecnie«, czy ty nie mówiszwÅ‚aÅ›ciwie: »Ja chcÄ™ i w przyszÅ‚oÅ›ci mieć to, co mam obecnie«.ZgodziÅ‚by siÄ™ na to,nieprawdaż?Agaton przyznaÅ‚ sÅ‚uszność.A Sokrates powiada:  A wiÄ™c, czyż i to nie jest kochanie tego, czego czÅ‚owiekjeszcze nie posiada obecnie, to pragnienie, żeby to coÅ› w przyszÅ‚oÅ›ci istniaÅ‚o? A tak  powiada. WiÄ™c i w tym wypadku, i w każdym innym, kto tylko pragnie, ten zawsze pragnietego, co jeszcze nie istnieje, czego jeszcze nie ma, czego nie posiada, pragnie być takim,37 jakim jeszcze nie jest, pragnie tego, czego mu brak; taki, mniej wiÄ™cej, jest przedmiotkażdego pragnienia, miÅ‚oÅ›ci? OczywiÅ›cie  powiada.Ano  mówi Sokrates  zestawmy to, coÅ›my powiedzieli.WiÄ™c najpierw, że Erosmusi siÄ™ do czegoÅ› odnosić, a potem, że do tego, czegoÅ› komuÅ› brak.Prawda? Tak jest  powiada. A teraz przypomnij sobie, do czego to siÄ™ Eros odnosi, jakeÅ› powiedziaÅ‚ w swojejmowie? A teraz pozwolisz, że ja ci przypomnÄ™.Zdaje mi siÄ™, żeÅ› tak jakoÅ› mówiÅ‚, że poÅ›ródbogów porzÄ…dek jakiÅ› nastaÅ‚, odkÄ…d w nich wstÄ…piÅ‚o zamiÅ‚owanie do tego, co piÄ™kne: bo niemasz Erosa ku temu, co szpetne jest i zÅ‚e.Nie tak jakoÅ› mówiÅ‚eÅ›? A mówiÅ‚em  powiada Agaton. Bardzo sÅ‚usznie, mój przyjacielu  powiada Sokrates. WiÄ™c jeżeli tak, to ErosbyÅ‚by miÅ‚oÅ›ciÄ… tego co piÄ™kne, a tego, co szpetne nie? Czy może inaczej? PrzyznaÅ‚. No, a nie zgodziliÅ›my siÄ™ już, że miÅ‚ość odnosi siÄ™ zawsze do tego, czego jej brak,czego nie ma? Tak  powiada. A zatem Erosowi piÄ™kna brak i on go nie ma. Musi być tak  powiada. Jak to? WiÄ™c istotÄ™, której piÄ™kna brak i ona go zgoÅ‚a nie posiada, ty nazywaszpiÄ™knÄ…? Ależ nie. No, a czyż, wobec tego, jeszcze dalej twierdzisz, że Eros jest piÄ™kny?A Agaton powiada:  Mój Sokratesie, zdaje mi siÄ™, że już nic nie wiem z tego, comwtedy mówiÅ‚.AleÅ›, doprawdy  powiada  Å‚adnie mówiÅ‚, mój Agatonie.A jeszcze mi tylko jednopowiedz: Nie urażasz, że co dobre, to jest i piÄ™kne? Uważam. WiÄ™c jeżeli Erosowi piÄ™kna brak, a co dobre, to i piÄ™kne, to może jemu brak idobra?Mój Sokratesie  powiada  ja ciÄ™ zupeÅ‚nie nie umiem zbijać; wiÄ™c niech ci bÄ™dziejuż tak, jak mówisz. Agatonie drogi, chyba że prawdy zbijać nie umiesz, bo Sokratesa  nie taktrudno.Ale ja ci już dam pokój, a zacznÄ™ to, co mam powiedzieć o Erosie.SÅ‚yszaÅ‚em tokiedyÅ› od pewnej osoby z Mantinei, niejakiej Diotymy.Ona siÄ™ na tych sprawach doskonalerozumiaÅ‚a, a na wielu innych także, i kiedy AteÅ„czycy ofiarÄ™ skÅ‚adali przed zarazÄ…, ona im nadziesięć lat tÄ™ chorobÄ™ odroczyÅ‚a.Otóż ona mnie oÅ›wiecaÅ‚a o sprawach Erosa i to, co mimówiÅ‚a, spróbujÄ™ ja wam powtórzyć zaczynajÄ…c od tego, na coÅ›my siÄ™ z Agatonem zgodzili, apotem już na wÅ‚asnÄ… rÄ™kÄ™, jak tylko potrafiÄ™.I potrzeba istotnie, mój Agatonie, tak jakeÅ› ty torozdzieliÅ‚, naprzód omówić, kto to jest Eros i jaki, a potem mówić o jego dzieÅ‚ach.Otóż myÅ›lÄ™, że najÅ‚atwiej bÄ™dzie przejść te rzeczy tak, jak ta niewiasta z dalekich stronze mnÄ… je przechodziÅ‚a pytaniami.Bo ja jej też wtedy takie rzeczy mniej wiÄ™cej mówiÅ‚em, jak teraz Agaton mnie, że Erosto wielki bóg i piÄ™kny, a ona mnie, tak samo jak ja jego, przekonaÅ‚a, że on ani piÄ™kny nie jest,jak mi siÄ™ wydawaÅ‚o, ani dobry.A ja powiadam:  Diotymo! Co mówisz? to Eros szpetny jest i zÅ‚y?A ona:  Nie mów tak brzydko!  powiada  alboż ci siÄ™ wydaje, że jeÅ›li coÅ› niejest piÄ™kne, to musi zaraz być szpetne?38  A pewnie. A jeÅ›li coÅ› nie jest mÄ…dre, to zaraz musi być gÅ‚upie? Czy też nie uważasz, żeistnieje coÅ› poÅ›redniego pomiÄ™dzy mÄ…droÅ›ciÄ… i gÅ‚upotÄ…? Cóż takiego? A mieć sÅ‚uszność, ale nie umieć tego uzasadnić, nie wiesz  powiada  że tojeszcze nie jest wiedza, bo przecież w takim razie wiedza byÅ‚aby czymÅ› nieuzasadnionym?! Ale to i nieÅ›wiadomość nie jest.Bo jeÅ›li tak jest naprawdÄ™, to jakże to może byćnieÅ›wiadomość? WiÄ™c takie sÅ‚uszne mniemanie jest czymÅ› poÅ›rednim pomiÄ™dzy wiedzÄ… iniewiedzÄ…. SÅ‚usznie mówisz  powiadam. No wiÄ™c nie wnioskuj tak, że to, co nie jest piÄ™kne, musi zaraz być brzydkie, alboże to, co nie jest dobre, jest zÅ‚e [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • swpc.opx.pl
  •