[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Charakterys tworzywa myÅ›li ezoterycznej czyniÅ‚ hermetyzmtyczne, iż opracowany przez Dona Martinesa w 1767 r.szczególnie podatnym na wpÅ‚ywy różnych, czÄ™sto przeryt Elus Coens [MÄ™drców Wybranych] pomimo swego ciwnych mu doktryn.Osiemnastowieczny ezoteryzmewidentnie kabalistycznego rodowodu otrzymaÅ‚ chrzeÅ› Å‚atwo np.przyswajaÅ‚ osiÄ…gniÄ™cia nauk przyrodniczych,cijaÅ„ski charakter podobnie jak wczeÅ›niejszy odeÅ„ ryt a jego wybitni przedstawiciele należeli nierzadko doRoyal Arch.W ujÄ™ciu twórców martynizmu narodziny szermierzy idei naukowego i technicznego postÄ™pu.i Å›mierć Chrystusa stanowiÅ‚y moment zwrotny dziejów Odnosi siÄ™ to np.do wybitnego wolnomularza polczÅ‚owieka (w Konstytucji Andersona Chrystus wystÄ™pu skiego, alchemika, przyrodoznawcy i architekta w jednejje jako Wielki Architekt KoÅ›cioÅ‚a!); niemniej chrzeÅ› osobie, Augusta MoszyÅ„skiego (1731-1786).W adresocijaÅ„stwo MÄ™drców Wybranych dalekie jest od katolic wanym do króla StanisÅ‚awa Augusta memoriale Meskiej ortodoksji.Religia Chrystusowa to podobnie jak observations [Moje spostrzeżenia] z 1781 r.MoszyÅ„skiwszystkie inne religie zaledwie zdegenerowane stwierdzaÅ‚, iż masoneria dziedziczy część tradycji herszczÄ…tki prawdziwego kultu niebiaÅ„skiego.Kult ten metycznej Wschodu, tradycji rozumianej tu jako teozo- pisaÅ‚ Willermoz w instrukcji dla adeptów rytu Dona fia z jednej i praktyczne przyrodoznawstwo z drugiejMartinesa objawiony zostaÅ‚ Adamowi po jego strony. Wszystkie moje poszukiwania pisaÅ‚ tyupadku przez anioÅ‚a pojednania i wykonywany byÅ‚ czÄ…ce siÄ™ filozofii hermetycznej oraz masonerii przekoprzez jego syna Abla [.], przywrócony przez Enocha, naÅ‚y mnie, że egzystowaÅ‚a i egzystuje może jeszczektóry wyksztaÅ‚ciÅ‚ nowych uczniów [.], na koniec udos wiedza nie znana uczonym nowoczesnym, co ma zakonalony przez Chrystusa, w otoczeniu jego dwunastu przedmiot dziaÅ‚ania przyrodzone, które uchodzÄ… zaapostołów.19 Mimo istotnych różnic w stosunku do nadprzyrodzone, nadto zaÅ› tradycjÄ™ przewrotów naszeKonstytucji Andersona, ujÄ™cie martynistów posiada go globu, a nareszcie znajomość mniej niedoskonaÅ‚Ä…,wspólny z niÄ… fundament: koncepcjÄ™ objawienia pierwo niżeli ta, którÄ… my posiadamy, Istoty Bożej.Wiedza tatnego, czyli objawienia towarzyszÄ…cego stworzeniu czÅ‚o zaszyfrowana jest jednak, czy to w symbolach i alegowieka.riach wÅ‚aÅ›ciwych sztuce królewskiej, czy to w tekstachInterpretacjÄ™ zbliżonÄ… do marynistycznej napotyka kabaÅ‚y żydowskiej, zwÅ‚aszcza w ksiÄ™dze chaldejskiejmy na gruncie mistycznego i hermetycznego wolno nazwanej Zoharem".Rzadko spotykana umiejÄ™tnośćmularstwa niemieckiego.Prawdziwa masoneria iden wÅ‚aÅ›ciwej interpretacji dzieÅ‚ hermetycznych pozwala dokonywać pewnych eksperymentów czysto fizykalnych, które jednak wydajÄ… siÄ™ nadprzyrodzonymi.20W drugiej poÅ‚owie XVIII w., po mniej wiÄ™cej stuletnim okresie szybkiego rozwoju, zamknÄ…Å‚ siÄ™ definitywnie okrÄ…g dziejów wolnomularstwa spekulatywnego.Nagruncie stopni wyższych sztuka królewska przeewoluo-waÅ‚a w kierunku czystego hermetyzmu powTÓcilawiÄ™c do zródeÅ‚.ZamkniÄ™cie jednego rozdziaÅ‚u historiioznacza przecież otwarcie nastÄ™pnego.Tak też byÅ‚ow przypadku oÅ›wieconej masonerii.Dominacja arystokratycznych rytów rycerskich, podjÄ™cie trudnej dla przeciÄ™tnego adepta problematyki ezoterycznego chrzeÅ›cijaÅ„stwa zrodziÅ‚y bunt wielu radykalnie lub po prostubardziej praktycznie nastawionych braci w fartuszkach.W ostatniej ćwierci XVIII w.zarysowuje siÄ™ tendencja szczególnie w wolnomularstwie niemieckim donadania sztuce królewskiej czysto etycznego charakteru,z caÅ‚kowitym pominiÄ™ciem nie tylko problematyki spoÅ‚eczno-politycznej, lecz także filozoficzno-rehgijnej.Przeciwnie jest we Francji i w Polsce.ZmÄ™czeniuwolnomularstwem w czysto religijnej postaci towarzyszywyrazny zwrot ku aktualnymi zagadnieniom naturypolitycznej.Stary ideaÅ‚ wolnoÅ›ci, równoÅ›ci i sprawiedliwoÅ›ci nabraÅ‚ teraz realnopolitycznego znaczenia.Wefrancuskich lożach coraz częściej dyskutuje siÄ™ o zasadach nowego, bardziej rozumnego Å‚adu spoÅ‚ecznego,w lożach polskich nieco skromniej o nowej formierzÄ…du Rzeczypospolitej.Choć to nie masoneria obaliÅ‚atron Ludwika XVI i to nie jej zawdziÄ™czamy uchwalenieKonstytucji 3 maja, wÅ›ród przywódców obu rewolucji krwawej francuskiej i Å‚agodnej polskiej nie zabrakÅ‚o przedstawicielki sztuki królewskiej.Satyra antymasoÅ„ska z 1746 r.przedstawiajÄ…ca upadek wolnomularstwa.WalÄ…ca siÄ™ Å›wiÄ…tynia symbolizuje rozpad ideimasoÅ„skiej.Ryc.z: Les Francs-Maçons écrasés, Amsterdam1747.ganizacji, takich jak sÅ‚ynny zwiÄ…zek Illuminatów, dziaÅ‚ajÄ…cy na terenie Bawarii, pózniej zaÅ› innych krajówniemieckich i krajów Europy Zrodkowej (prawdopodobnie też i Polski).PowstaÅ‚e w toku historycznego rozwoju masoneriiprzeróbki, zmiany, uzupeÅ‚nienia i zwiÄ…zane z nimi noweinterpretacje stanowiÄ… o różnicach pomiÄ™dzy poszczególnymi rytami.Trudno byÅ‚oby nam jednak wyodrÄ™bnić tenajbardziej typowe czy wartoÅ›ciowe.Dlatego też zapunkt wyjÅ›cia analiz obierzemy system uksztaÅ‚towanyRytuaÅ‚ inicjacyjnystosunkowo pózno, bo u schyÅ‚ku XVIII w., systemBogactwo i mnogość osiemnastowiecznych rytuałówszczególnie bogaty w konteksty i ideowe odniesienia.powodujÄ…, iż obraz przedmiotu jawi siÄ™ nam poczÄ…tMamy tu na myÅ›li ryt szkocki dawny i uznany.kowo jako prawdziwy labirynt, peÅ‚en puÅ‚apek i niebezObrzÄ…dek ten, o skomplikowanej 33-stopniowej strupieczeÅ„stw.Jak każdy jednak labirynt, również i tenkturze, istnieje do dzisiaj i traktowany jest jako esencjazbudowany jest wedÅ‚ug okreÅ›lonego systemu.JeÅ›li zawszystkich historycznych rytów wolnomularskich.Poprzedmiot analizy obierzemy dowolny rytuaÅ‚ powstaÅ‚ybieżne choćby omówienie caÅ‚oÅ›ci systemu przekroczyÅ‚ow drugiej poÅ‚owie XVIII w., to porównujÄ…c go z teksby znacznie ramy tej książki.Dlatego ograniczymy siÄ™tami najstarszych rytuałów, używanych w lożach angieldo przedstawienia pierwszego, uczniowskiego stopniaskich i francuskich w dwudziestych i trzydziestychrytu
[ Pobierz całość w formacie PDF ]