[ Pobierz całość w formacie PDF ]
.Charakterys­  tworzywa myÅ›li ezoterycznej  czyniÅ‚ hermetyzmtyczne, iż opracowany przez Dona Martinesa w 1767 r.szczególnie podatnym na wpÅ‚ywy różnych, czÄ™sto prze­ryt Elus Coens [MÄ™drców Wybranych] pomimo swego ciwnych mu doktryn.Osiemnastowieczny ezoteryzmewidentnie kabalistycznego rodowodu otrzymaÅ‚ chrzeÅ›­ Å‚atwo np.przyswajaÅ‚ osiÄ…gniÄ™cia nauk przyrodniczych,cijaÅ„ski charakter  podobnie jak wczeÅ›niejszy odeÅ„ ryt a jego wybitni przedstawiciele należeli nierzadko doRoyal Arch.W ujÄ™ciu twórców martynizmu narodziny szermierzy idei naukowego i technicznego postÄ™pu.i Å›mierć Chrystusa stanowiÅ‚y moment zwrotny dziejów Odnosi siÄ™ to np.do wybitnego wolnomularza pol­czÅ‚owieka (w Konstytucji Andersona Chrystus wystÄ™pu­ skiego, alchemika, przyrodoznawcy i architekta w jednejje jako Wielki Architekt KoÅ›cioÅ‚a!); niemniej chrzeÅ›­ osobie, Augusta MoszyÅ„skiego (1731-1786).W adreso­cijaÅ„stwo MÄ™drców Wybranych dalekie jest od katolic­ wanym do króla StanisÅ‚awa Augusta memoriale Meskiej ortodoksji.Religia Chrystusowa to  podobnie jak observations [Moje spostrzeżenia] z 1781 r.MoszyÅ„skiwszystkie inne religie  zaledwie  zdegenerowane stwierdzaÅ‚, iż masoneria dziedziczy część tradycji her­szczÄ…tki  prawdziwego kultu niebiaÅ„skiego.Kult ten metycznej Wschodu, tradycji rozumianej tu jako teozo- pisaÅ‚ Willermoz w instrukcji dla adeptów rytu Dona fia z jednej i praktyczne przyrodoznawstwo z drugiejMartinesa   objawiony zostaÅ‚ Adamowi po jego strony. Wszystkie moje poszukiwania  pisaÅ‚  ty­upadku przez anioÅ‚a pojednania i wykonywany byÅ‚ czÄ…ce siÄ™ filozofii hermetycznej oraz masonerii przeko­przez jego syna Abla [.], przywrócony przez Enocha, naÅ‚y mnie, że egzystowaÅ‚a i egzystuje może jeszczektóry wyksztaÅ‚ciÅ‚ nowych uczniów [.], na koniec udos­ wiedza nie znana uczonym nowoczesnym, co ma zakonalony przez Chrystusa, w otoczeniu jego dwunastu przedmiot dziaÅ‚ania przyrodzone, które uchodzÄ… zaapostołów.19 Mimo istotnych różnic w stosunku do nadprzyrodzone, nadto zaÅ› tradycjÄ™ przewrotów nasze­Konstytucji Andersona, ujÄ™cie martynistów posiada go globu, a nareszcie znajomość mniej niedoskonaÅ‚Ä…,wspólny z niÄ… fundament: koncepcjÄ™ objawienia pierwo­ niżeli ta, którÄ… my posiadamy, Istoty Bożej.Wiedza tatnego, czyli objawienia towarzyszÄ…cego stworzeniu czÅ‚o­ zaszyfrowana jest jednak, czy to w symbolach i alego­wieka.riach wÅ‚aÅ›ciwych sztuce królewskiej, czy to w tekstachInterpretacjÄ™ zbliżonÄ… do marynistycznej napotyka­ kabaÅ‚y żydowskiej, zwÅ‚aszcza w ksiÄ™dze chaldejskiejmy na gruncie mistycznego i hermetycznego wolno­ nazwanej Zoharem".Rzadko spotykana umiejÄ™tnośćmularstwa niemieckiego.Prawdziwa masoneria iden­ wÅ‚aÅ›ciwej interpretacji dzieÅ‚ hermetycznych pozwala  dokonywać pewnych eksperymentów czysto fizykal­nych, które jednak wydajÄ… siÄ™ nadprzyrodzonymi.20W drugiej poÅ‚owie XVIII w., po mniej wiÄ™cej stulet­nim okresie szybkiego rozwoju, zamknÄ…Å‚ siÄ™ definityw­nie okrÄ…g dziejów wolnomularstwa spekulatywnego.Nagruncie stopni wyższych sztuka królewska przeewoluo-waÅ‚a w kierunku czystego hermetyzmu  powTÓcilawiÄ™c do zródeÅ‚.ZamkniÄ™cie jednego rozdziaÅ‚u historiioznacza przecież otwarcie nastÄ™pnego.Tak też byÅ‚ow przypadku oÅ›wieconej masonerii.Dominacja arysto­kratycznych rytów rycerskich, podjÄ™cie trudnej dla prze­ciÄ™tnego adepta problematyki ezoterycznego chrzeÅ›ci­jaÅ„stwa zrodziÅ‚y bunt wielu radykalnie lub po prostubardziej praktycznie nastawionych braci w fartuszkach.W ostatniej ćwierci XVIII w.zarysowuje siÄ™ tendencja szczególnie w wolnomularstwie niemieckim  donadania sztuce królewskiej czysto etycznego charakteru,z caÅ‚kowitym pominiÄ™ciem nie tylko problematyki spo­Å‚eczno-politycznej, lecz także filozoficzno-rehgijnej.Przeciwnie jest we Francji i w Polsce.ZmÄ™czeniuwolnomularstwem w czysto religijnej postaci towarzyszywyrazny zwrot ku aktualnymi zagadnieniom naturypolitycznej.Stary ideaÅ‚ wolnoÅ›ci, równoÅ›ci i sprawied­liwoÅ›ci nabraÅ‚ teraz realnopolitycznego znaczenia.Wefrancuskich lożach coraz częściej dyskutuje siÄ™ o zasa­dach nowego, bardziej rozumnego Å‚adu spoÅ‚ecznego,w lożach polskich nieco skromniej  o nowej formierzÄ…du Rzeczypospolitej.Choć to nie masoneria obaliÅ‚atron Ludwika XVI i to nie jej zawdziÄ™czamy uchwalenieKonstytucji 3 maja, wÅ›ród przywódców obu rewolucji krwawej francuskiej i Å‚agodnej polskiej  nie zabrak­Å‚o przedstawicielki sztuki królewskiej.Satyra antymasoÅ„ska z 1746 r.przedstawiajÄ…ca upadek wolno­mularstwa.WalÄ…ca siÄ™ Å›wiÄ…tynia symbolizuje rozpad ideimasoÅ„skiej.Ryc.z: Les Francs-Maçons écrasés, Amsterdam1747. ganizacji, takich jak sÅ‚ynny zwiÄ…zek Illuminatów, dziaÅ‚a­jÄ…cy na terenie Bawarii, pózniej zaÅ› innych krajówniemieckich i krajów Europy Zrodkowej (prawdopodo­bnie też i Polski).PowstaÅ‚e w toku historycznego rozwoju masoneriiprzeróbki, zmiany, uzupeÅ‚nienia i zwiÄ…zane z nimi noweinterpretacje stanowiÄ… o różnicach pomiÄ™dzy poszczegól­nymi rytami.Trudno byÅ‚oby nam jednak wyodrÄ™bnić tenajbardziej typowe czy wartoÅ›ciowe.Dlatego też zapunkt wyjÅ›cia analiz obierzemy system uksztaÅ‚towanyRytuaÅ‚ inicjacyjnystosunkowo pózno, bo u schyÅ‚ku XVIII w., systemBogactwo i mnogość osiemnastowiecznych rytuałówszczególnie bogaty w konteksty i ideowe odniesienia.powodujÄ…, iż obraz przedmiotu jawi siÄ™ nam poczÄ…t­Mamy tu na myÅ›li ryt szkocki dawny i uznany.kowo jako prawdziwy labirynt, peÅ‚en puÅ‚apek i niebez­ObrzÄ…dek ten, o skomplikowanej 33-stopniowej stru­pieczeÅ„stw.Jak każdy jednak labirynt, również i tenkturze, istnieje do dzisiaj i traktowany jest jako esencjazbudowany jest wedÅ‚ug okreÅ›lonego systemu.JeÅ›li zawszystkich historycznych rytów wolnomularskich.Po­przedmiot analizy obierzemy dowolny rytuaÅ‚ powstaÅ‚ybieżne choćby omówienie caÅ‚oÅ›ci systemu przekroczyÅ‚o­w drugiej poÅ‚owie XVIII w., to porównujÄ…c go z teks­by znacznie ramy tej książki.Dlatego ograniczymy siÄ™tami najstarszych rytuałów, używanych w lożach angiel­do przedstawienia pierwszego, uczniowskiego stopniaskich i francuskich w dwudziestych i trzydziestychrytu [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • swpc.opx.pl
  •